Nyheter & artiklar
Nyheter och artiklar, insikter och inspiration - här hittar du allt och lite till.
Prenumerera på nyhetsbrevet så får du de senaste artiklarna i din inkorg!
Vad kul att du vill prenumerera! Vi har nu skickat ett mail till dig - klicka i det för att bekräfta din prenumeration.
Direktreklam bäst ROI visar ny undersökning
Enligt en ny undersökning av Warc (World Advertising Research Center) ger kampanjer som innehåller direktreklam bättre effekt på ROI och intäkter än de kampanjer som inte använde DR.
7 tips som gör dig bäst på Email Marketing
Att nå mottagaren med ett riktigt relevant kampanjmejl eller ett inspirerande nyhetsbrev blir ofta uppskattat. Men lika vanligt är att de snabbt klickar sig vidare i sin inkorg. Här ger vår MA-specialist Mattias Englund sina bästa tips för att lyckas med Email Marketing.
Webinarie: Så gjorde pandemin kunderna mer oförutsägbara
Vi lever i galna tider. I en galen värld fylld med galna beteenden och galna händelser. Under hösten 2021 gick vi in i en ny tidsålder där köp- och kundbeteenden blivit allt svårare att förutsäga. The Consumer Marketing and Discovery Report, uppföljaren till The Loyalty M.A.D. Report, har kartlagt fenomenet.
The Consumer M.A.D. Report
The Consumer M.A.D. Report - en unik undersökning kring vår nya tidsålder där svenskarnas köpbeteenden nu blivit allt svårare att förutsäga.
DM-specialist som tävlat i maratondans – möt Christina
Christina ska jobba som DM-specialist på Reaktion. Kanske kommer hon även bjuda på lite dans?
Native-annonsering – kan det stärka ert varumärke?
Du har säkert hört talas om native-annonsering, även kallat native marketing, men vad är det egentligen? Vi intervjuade Stefan, Head of Content marketing på Reaktion för att ta reda ut begreppet.
Möt Magnus – vår nya affärsområdeschef
Magnus har lång erfarenhet av kommunikationsbranschen. Han har även en till spännande erfarenhet, en ledtråd är ”röda byxor”… Läs mer för att ta reda på svaret.
Reaktions Jan Ringsö i Guldnyckel-juryn.
Årets jury för att utse årets bästa datadrivna kommunikation är både erfaren och välrenommerad. Vi är stolta över att vår kollega, ägare och VD Jan Ringsö kommer vara en av 21 jurymedlemmar tillsammans med namnkunniga personer från hela kommunikationsbranschen.
Gör CRM till din BFF
Att göra CRM till företagets BFF (Best Friend Forever) kan kännas som ett oöverstigligt jobb. Men med rätt taktik kan du snabbt bli vän med systemet och hitta enkla och lätthanterliga strategier för att få nya insikter. Här delar vår CRM-strateg Niklas Franke med sig av de bästa tipsen från tjugo år i branschen.
Så jobbar vi i framtiden.
Automatiserade processer och intelligenta arbetsplatser. När Forrester & Adobe report har tittat på digitaliseringen är trenden tydlig – företag behöver öka sin digitala investering och fortsätta rusta sig ytterligare för att kunna erbjuda bekvämlighet för både medarbetare och kunder.
Författare på Tinder – funkar det?
Ja, enligt Colombia National Library. När bokförsäljningen dök lyckades de rädda upp den – med en digital kampanj som minst sagt har glimten i ögat.
Webinarie: Hur har pandemin förändrat konsumenters beteende?
Den enda rapporten som lyfter fram konkreta bevis och lösningar på den nya förändrade kundlojaliteten.
The Loyalty M.A.D. Report
En unik studie av hur kundlojaliteten har påverkats av det digitala superåret 2020.
Möt John - vår nya digitala specialist
Om du inte vill prata med John om digital kommunikation så finns det ett spel som vi utmanar dig att försöka slå honom i, läs mer här.
Hur bygger man varumärken som slår insamlingsrekord?
Barncancerfonden har lyckats gå från 150 miljoner till 400 miljoner i insamling per år. Och alla vet vad den blå stolen står för.
Hänger ALLA på Clubhouse?
Ännu en social app som tävlar om vår uppmärksamhet – behövs det? Ja, enligt Clubhouse miljontals användare och det stadigt växande medlemsantalet. I januari 2021, efter nästan ett år på marknaden (i USA) är appen värderad till en miljard dollar. Men vad är Clubhouse och hur kan du som företag dra nytta av den?
Interactive storytelling i reklam – finns det?
Storytelling har länge varit ett verktyg som företag använder för att skapa intresse för sina produkter. Och ett framgångsrikt sådant – bara den senaste tiden har diskussionen gått het om huvudrollen i den senaste reklamen för en känd svensk matkedja. Men går det även att involvera kunderna för att skapa berättelsen om varumärket – och vilka risker finns?
Jobba agilt – vad menar vi egentligen?
Många företag slänger sig med uttrycket ”agilt”, men vad betyder det för hur vi arbetar och vad blir fördelarna för dig som kund? Här försöker vi reda ut begreppen.
Digital nudging hjälper dig nå ut
Idag har nog de flesta hört talas om nudging – det kraftfulla verktyget för att förändra beteenden och ”knuffa” en målgrupp mot rätt val. Men det finns fortfarande områden att utforska, inte minst kopplat till digital marknadsföring.
Lyckas i dina sociala kanaler
Att driva en framgångsrik strategi för företagets sociala kanaler är ett löpande hantverk där förutsättningarna ständigt förändras. Här delar Mikael Aldestam, digital strateg på reaktion med sig av sina bästa tips.
Häng på kreativitets-boomen du också
Som mycket annat i världen just nu har även kunderbjudanden påverkats av den förhatliga pandemin som börjar på C. Men tvärt emot vad många kan tro är ger den sociala distanseringen, hur krävande den än kan vara, ett utmärkt tillfälle för varumärken att hitta möjligheter och låta kreativiteten flöda – på nya sätt.
Trevor förstärker vårt IT-team
Med rötter i USA och ett brinnande intresse för IT är vår nya medarbetare redo att hjälpa dig förbättra och utveckla dina projekt.
Bye bye 2020, välkommen 2021
Så går vi mot slutet av året som tog oss alla med överraskning. Men när vi ser tillbaka på vår trendspaning förra året är det ändå förvånansvärt mycket som slagit in. Här vågar vi oss också på att kika i spåkulan inför ett förhoppningsvis ljusare 2021.
Webcast: ”Havets Tesla” och vägen till starka varumärken.
Intervju med Konrad Bergström, grundare X-shore.
Därför pratar alla om Edge computing
Att köra beräkningar och bearbetning av data i ”kanten av nätverket” istället för centralt på servrar – så kallad Edge computing – har varit på tapeten ett tag nu. Men vad är det senaste och vad betyder det för oss som marknadsförare 2021?
Så ”rekryterar” du rätt chatbot
Ordet ”chatbot” kommer från orden ”chat” och ”robot” och används idag av många företag för att kunna ge snabb service, dygnet runt. Men det finns flera saker som är viktiga att tänka på för att se till att en chatbot ökar, snarare än minskar kundnöjdheten.
3 tips för att undvika banner blindness
Minns du de fem senaste annonserna du såg och vilket erbjudande som utlovades? Troligen inte. Att ögat sorterar bort reklam som banners, s k banner blindess, är vanligt – men med rätt taktik kan digital annonsering bli extremt effektiv. Här är 3 snabba tips:
Webcast: Från enfald till mångfald i branschen?
Precis som i många andra branscher ligger reklam och kommunikationsbranschen dåligt till när det gäller arbete kring mångfald. Vi på Reaktion vill självklart vara med och bidra till en förändring, belysa problemen och inspirera till dialog.
Allt du velat veta om AI. Och lite till.
iPhone X, Googles förarlösa bilar, Snapchat-glasögon och till och med en stad på Mars av Elon Musk. Snart finns AI överallt. Vi listar några viktiga element som gör AI-marknadsföringen så mäktig.
Webinarie: Så kan du använda Amazon till din fördel.
Det har nog inte gått många förbi att Amazon kommer till Sverige. Det kan vid första anblick ses som ett hot för många svenska e-handlare och företag, men vi vill lova att det snarare kan vara till stor hjälp.
3 största CRM-trenderna för 2020
För att lyckas måste du tänka annorlunda, lägga örat mot rälsen och använda dig av modern CRM – inte göra som du alltid gjort. Här är tre topptrender för CRM 2020.
Därför ska du byta till en datadriven byrå i höst
Marknadschef eller kommunikationsansvarig? Dags att byta byrå för att nå riktiga resultat utifrån era mål? Efter allt prat om datadriven kommunikation – upptäck datadriven marknadsföring.
Den datadrivna succén bakom Puppos hundkampanj
Inspiration! Puppo visar på hur man kan utnyttjat den fulla potentialen i att arbeta datadrivet, från kreativitet och genom hela utförandet.
Webcast: Så ökade Apotea omsättningen från 30 till 3 000 miljoner.
I vår 4:e webbcast intervjuar vi Apoteas marknadschef – Emmelie Johansson för att få höra mer om hur de gjorde och varför. Både innan och under pandemin.
Poddar vi själva älskar just nu!
Här hittar du en bredd av kul, lärorikt och kittlande - våra egna tips på poddar vi inte kan få nog av och som vi lyssnar på så ofta vi kan. Hitta din nya favorit här!
Webcast: Intervju med Klarnas Marknadschef
När Klarna ändrade synsättet på vem som faktiskt är deras kund så gick företaget från att vara ”simplyfing buying" till "smoooth shopping".
Webinarie: Så riktar du dina annonser till rätt målgrupp
Våra digitala specialister har tagit fram sina bästa konkreta tips på hur du kan rikta dina annonser till precis rätt personer på Facebook respektive LinkedIn. Här hittar du inspelningen från webinariet och den digitala guiden som visar dig hur du gör.
Webcast: Vad säger forskningen om marknadsföring under kristider?
I våra andra direktsända webcast intervjuar vi en av Sveriges främsta forskare och experter på kommunikation och marknadsföring - Erik Modig.
Webcast: Intervju med American Express VD
Välkommen till en inspirerande webcast där du får ta del av hur American Express agerade när hela Sverige gick in i ”Corona-läge”.
Webinarie: Så bör du kommunicera till dina befintliga kunder här och nu
För att stötta alla er marknadschefer och CRM ansvariga som har extra stora utmaningar just nu satte vi ihop ett webinarie för att dela med oss av konkreta tips från vår CRM strateg Niclas Franke.
Du är inte ensam
Genom att tänka och göra lite annorlunda kan vi tillsammans säkra upp era kundrelationer och hitta potentiellt nya.
Så lyckas du med möten på distans
Så lyckas du med möten på distans. Tips för att hålla motivationen och teamkänslan uppe, och verktyg som stöttar er i det agila arbetssättet.
CRM handlar om affärsresultat
Johanna Solberg, CRM-strateg och projektledare, hjälper dig i CRM-djungeln.
2 silver i VM för datadriven kommunikation
Under natten korades vinnarna i ECHO Awards 2020 i Orlando.
Hur mår ditt kundregister?
Det finns en värld av möjligheter som öppnas upp av ert eget kundregister. Här berättar Michael Holz, vår specialist inom målgrupp & analys om hur man hittar vägen framåt med hjälp av kunddata.
Så får du uppmärksamhet och blir sedd
Att hitta rätt verktyg för att bli sedd är den grundläggande nyckeln i de flesta marknadsföringsteorier, och med en förståelse för vad som styr vår uppmärksamhet hjälper du dina kunder att ta nästa steg.
Lär dig påverka dina mottagare
DM-way of thinking: Hur du skapar uppmärksamhet och engagemang genom att tala till våra naturliga reflexer.
Vi blev tvåa i årets arbetsgivare!
Årets Byrå har i år en ny kategori - Bästa arbetsgivare - ett pris som Regi delar ut i samarbete med fackförbundet DIK och Resumé. Reaktion är en av de sex nominerade byråerna, av totalt 142 deltagare.
Datadriven succé för Barncancerfondens julkampanj
Barns egna berättelser och en annorlunda strategi för att bygga engagemang blev en succé.
Seminarie med Anja Pärson
"Bäst när det gäller", inspirationsfrukost med Anja Pärson. Anmäl dig här till vår inspirationsfrukost Reaktion Minds den 13 februari.
Digital marknadsförare på praktik
Jonas Wallin går sitt sista år på IHM Business school där han läser Digital Marketing & Sales Analytics. Nu gör han sin praktik hos oss, fram till april.
Möt vår nya digitala AD
Felicia Forss förstärker vårt kreativa team som digital AD. Här lär ni känna henne.
Nomineringar i Echo Awards
Av 440 inlämnade bidrag till tävlingen har vi nu blivit nominerade i två kategorier med vårt bidrag för Barncancerfonden.
Är det rätt kunder som konverterar?
Kan du säkert säga att de personer som konverterar bra i kampanjerna även är era lönsammaste kunder?
Gör du de här 9 misstagen? Del 2
Krister Maxe har samlat några av de vanligaste misstagen som företag gör när de marknadsför sig mot sina potentiella kunder. Del 2 av 2.
Så vinner du guld i Echo Awards
Den globala reklamtävlingen Echo Awards belönar världens mest effektiva datadrivna kommunikation. Vår creative director Niklas ger här sina bästa tips om hur du kan vinna guld.
Har du koll på dina kunder inför 2020?
Året närmar sig sitt slut och det är dags att planera för kommande årets utmaningar och möjligheter. Här är två viktiga punkter att checka av.
Superlösningen för retail - "Butiksmodellen"
En av våra kunder inom retail hade stora utmaningar med att samkoordinera marknadsföringen för alla deras butiker, så vi tog fram en process för att hjälpa dem.
Gör du de här 9 misstagen? Del 1
Krister Maxe har samlat några av de vanligaste misstagen som företag gör när de marknadsför sig mot sina potentiella kunder. Del 1 av 2.
Datadrivna kundinsikter ger högre intäkter
Sedan i slutet av förra året har vi på Reaktion tagit hjälp av Christofer Jörgensen, som är konsult inom Data Science & Business Intelligence på B3 Consulting Group. Christofer hjälper oss stärka vårt erbjudande inom tunga datadrivna kundprojekt, särskilt inom CRM, modellering och målgruppsurval. Parallellt med Reaktion så hjälper Christofer även Svenskt Näringsliv med att komma igång och höja sin nivå av Business Intelligence, i programmet Power BI.
Forskningen avslöjar: Så tar du bättre beslut.
Kelly Tainton, grundare till Reflector Group, gav oss på Reaktion en utbildning i psykologin bakom en människas beslutsfattande. Det är en viktig del i insikterna för att ta fram relevant kommunikation och att få målgrupper att agera, och här delar vi med oss av insikterna.
Trendspaning från en av världens största Martech-konferenser
DMEXCO genomfördes i år i Köln, Tyskland och var återigen samlingsplatsen för den digitala marknadsföringsindustrin. Som vanligt var alla stora företag som Google, Adobe, Microsoft, Facebook och SalesForce på plats och visade upp sina senaste och mest innovativa produkter.
Vill du också skänka en dator till Mexiko?
9 stycken 5 år gamla PC-datorer på Reaktions kontor. 1 mexikansk skola utan en enda dator i klassrummen.
Hur du blir kundernas hjälte
Krister Maxe, marknadsföringskonsult och copywriter, delar med sig av 7 strategier för att behålla kunderna och få dem att köpa mer.
Johanna förstärker vårt erbjudande inom CRM
Tack vare en stor efterfrågan på CRM-tjänster har vi rekryterat en ny CRM-expert med lång erfarenhet av marknadsföring, kommunikation och strategi.
Barn och cancer hör inte ihop.
Barnbok. Barnvagn. Barncancer. Det finns ord som passar bra ihop med barn och ord som aldrig någonsin borde skrivas ihop med barn.
Inspirationsfrukost med Anders Hansen
Nu är det återigen dags för vår uppskattade inspirationsfrukost, som går under namnet REAKTION MINDS.
Reaktion med i juryn för Echo Awards
I år representeras Sverige av nio personer i juryn för kommunikationstävlingen Echo Awards - en av världens största tävlingar för direktmarknadsföring.
5 tips från supermarknadschefen
På årets Guldnyckel gav Fernando Machado, global marknadschef på Burger King, sina 5 bästa tips på hur kreativ reklam kan skapa konvertering och riktiga resultat för försäljningen.
Spaningar Framtidens Marknadsavdelning
Vi var på plats när Resumé anordnade Framtidens marknadsavdelning, och här hittar du våra spaningar.
Vi på Reaktion - möt Jessica Peiper
Jessica Peiper, operativ produktionsledare på Reaktion, avslöjar receptet för hur datadriven kommunikation kan göra en skillnad på riktigt.
5 tips för dina kundrelationer
Det kan vara ett krävande arbete att säkerställa att du bekräftar dina kunder, så att de känner sig både sedda och uppskattade. Här listar vi 5 saker du kan checka av.
Lojalitet & CRM
Känner du att du ligger efter pga alla nyheter som pumpas ut i CRM-artiklar och på CRM-seminarier? Här kommer ännu en artikel - så du slipper bli stressad.
Internationella kvinnodagen
Ni som aldrig låter er tystas. Som inte nöjer er och är tacksamma, så länge orättvisor råder. Ni högljudda, bråkiga kvinnor som kräver, tar för sig, inte ursäktar er existens.
Datadriven kommunikation är en möjlighet, inte ett problem.
En artikel i Dagens Media 19/10 beskriver ”problemet” med datadriven marknadsföring. Det riktiga problemet är dock att artikeln i sig innehåller en rad felaktigheter, enligt Jan Ringsø.