Strategi - 3 steg för att lyckas med datadriven marknadsföring

Strategi - 3 steg för att lyckas med datadriven marknadsföring

Vad har följande företag gemensamt: Apple, Amazon, Netflix, American Express och McDonalds? Svar: De är alla datadrivna.

Samtliga företag ovan använder kunddata för att skapa marknadsföring som ökar intäkterna och skapar lojala kunder. Och det kan du också göra. Men det finns en hel del att tänka på för att du ska lyckas med datadriven marknadsföring. Så låt oss nörda
ner oss lite i kunddata och hur du ska göra för att skapa kampanjer som får kunderna att jubla! H
ar du några frågor eller bara vill prata om datadrivet tveka inte, ring eller maila jan.ringso@reaktion.se / 070-831 31 39.

Få med alla på tåget
När du jobbar datadrivet så är det viktigt att du får med dig alla på företaget. Det här är inte en uppgift som går att lägga på en enskild person eller avdelning. Att bli datadriven kräver att alla är involverade och förstår varför vi använder kunddata i vår marknadsföring. Därför behöver alla från ledningen till kundtjänst vara involverade. När hela din organisation är engagerad och arbetar efter samma strategi och gemensamma så har du en stark grund att stå på och nu gäller det att få fart på din datadrivna marknadsföring.

Data hjälper dig att kika in i huvudet på dina kunder
För att lyckas med datadriven marknadsföring är det viktigt att du och dina kollegor förstår dina kunder. Med hjälp av att samla in och analysera kunddata får du en kikare för att se in i dina kunders värld. Du får en klar bild av hur kunderna beter sig i olika sammanhang. Detta hjälper dig att skapa bättre kampanjer och rikta dem smartare så att du ökar intäkterna. Med kunddata kan du också

Du får med andra ord ett verktyg som hjälper dig att förbättra resultatet från dina marknadsföringsinsatser genom att lägga pengarna på de mest lönsamma kanalerna och målgrupperna.

Steg 1: Samla in kunddata
Hela idén med datadriven marknadsföring är att samla in och använda data om kunderna. Det kan du göra på många olika sätt. Till exempel: info från webbformulär, köphistorik, kampanjer, kundtjänst, enkäter, prenumerationer, webbplatsen, sociala medier och så vidare. Sedan behöver du naturligtvis samla all data i ett CRM-system eller annan typ av datalagringssystem.

Men om du inte har en tydlig strategi över hur du ska använda kunddatan så är risken stor att det blir pannkaka av allt. Du bör därför börja med att bestämma dig för hur kunddatan ska användas. När du har gjort det så blir det mycket enklare att förvandla strategin till konkreta aktiviteter som kampanjer, leadsgenerering och vilken typ av integrationer du behöver till ditt CRM. 

Steg 2: Analysera kundernas beteende
När du har börjat samla in kunddata så är det dags att segmentera datan så att den blir användbar. Det kan du göra på många olika sätt. Du kan till exempel segmentera på köphistorik, demografi, psykografi, beteenden och/eller livstidsvärde. På så vis får du en bra överblick över vilka kunder du har och vad de är värda.

Det är oerhört viktigt att segmentera dina kunder eftersom du då kan bjuda på innehåll och kampanjer som kunderna vill ha. Det är också viktigt att använda din kunskap och data för att identifiera vilka som är dina viktigaste segment. Tänk på att hålla segmenten flexibla så att du kan förflytta kunderna till nya segment i takt med att kundrelationen utvecklas.

För att få ännu bättre resultat är det en smart idé att skapa en kundprofil per segment som är baserat på beteende. På så vis kan du och dina kollegor lära er vad varje kundgrupp är intresserad av och förbättra deras upplevelse av ditt företag. För att bli så effektiv som möjligt behöver du även kartlägga kundresan.

Hur kommer kunderna i kontakt med ditt företag för första gången? Hur lång tid tar det innan kunden köper? Hur ofta behöver kunden höra av dig? När du besvarar dessa och liknande frågor blir det betydligt enklare att skapa kampanjer och innehåll för alla stegen i kundresan.

Steg 3: Skapa ännu lönsammare marknadsföring
Du har samlat in kunddata. Du har analyserat datan, segmenterat dina kunder och kanske till och med skapat olika kundprofiler. Och du har dragit slutsatser. Vad ska du göra med all information och kunskap som du har samlat på dig? Du kan göra flera saker i flera olika delar av din marknadsföring. Till exempel kan du:

  1. Förbättra dina kampanjer med insikterna du fått från din kundanalyser. Prova att A/B-testa dina teorier för att se vad som fungerar bäst.
  2. Personifiera din kommunikation: När du kommunicerar på ett personligt sätt baserat på tidigare köp, intressen eller beteende mönster kan du öka kundernas engagemang och skapa ett starkare band till dina kunder, vilket får fler att köpa.
  3. Förbättra din webbplats baserat på informationen du fått från dina analyser. Till exempel kan du testa ett nytt huvudbudskap, göra vissa produkter mer synliga, ta bort produkter som inte säljer eller framhäva kundcase tydligare än tidigare.
  4. Förbättra din kundservice. Du kan med hjälp av insikterna du fått av dina kundanalyser förbättra till exempel frågor och svar på din webbplats, skapa guider som hjälper kunderna eller skapa videos som hjälper kunderna att komma igång med produkten eller tjänsten.
  5. Maximera ROI genom att sikta bättre. Tack vare dina kundanalyser kan du sikta på dina mest lönsamma målgrupper och de kanaler som fungerar bäst.

Datadriven marknadsföring ger dig högre intäkter och ett lönsammare företag
För att lyckas med datadriven marknadsföring behöver du göra tre saker. För det första är det viktigt att du samlar in kunddata från olika källor och ha en tydlig strategi för hur du ska använda kunddatan. För det andra behöver du analysera kundernas beteende och segmentera datan. Du behöver även använda dig av ett analysverktyg för att få insikter om olika kundgrupper och deras beteende. Och du behöver kartlägga kundresan så att du kan skapa relevanta kampanjer för varje steg. För det tredje behöver du implementera insikterna du fått från analyserna så att du skapar ännu bättre kampanjer, ännu bättre kundservice och en ännu bättre upplevelse för dina kunder, vilket kommer att ge dig högre intäkter och ett ännu lönsammare företag.

Vill du också få högre intäkter med datadriven marknadsföring? Kontakta oss i så fall. Vi har arbetat med alla typer av marknadsföring i över 20 år. Vi kan hjälpa dig med alla typer av kampanjer både online och offline. Slå oss gärna en signal nu när du har det i tankarna så diskuterar vi hur du skulle kunna få bättre effekt, högre ROI och högre intäkter.

Har du några frågor så ring eller maila jan.ringso@reaktion.se / 070-831 31 39.