Allt du velat veta om AI. Och lite till.
iPhone X, Googles förarlösa bilar, Snapchat-glasögon och till och med en stad på Mars av Elon Musk. Snart finns AI överallt. Men hur funkar det? AI är allt från användning av datorers råstyrka för att automatisera enkla saker, till övermänskliga färdigheter. Och inte sällan är förstås stora datavolymer med i bilden. Här är några viktiga element som gör AI-marknadsföringen så mäktig:
Big Data
Big data är ett ganska enkelt koncept. Det hänvisar till en marknadsförares förmåga att aggregera och segmentera stora uppsättningar data – med minimalt manuellt arbete. Marknadsföringsteam kan sedan använda denna information för att säkerställa att rätt meddelande levereras till rätt person vid rätt tidpunkt, i rätt kanal.
Maskininlärning
Maskininlärningsplattformar är praktiska när marknadsförare försöker analysera det enorma datalagret. Detta kan hjälpa till att identifiera trender eller vanliga händelser och effektivt förutsäga vanliga insikter, engagemang och reaktioner så att du kan förstå grundorsaken och sannolikheten för att vissa åtgärder upprepas.
Skarpare lösningar
AI:s sätt att lösa ett problem genom att förstå och tolka världen är väldigt likt människans. Men oftast lite smartare. Detta innebär att plattformarna kan identifiera insiktsfulla koncept och teman över enorma datamängder, otroligt snabbt. AI-lösningar tolkar också känslor och kommunikation som en människa, vilket gör att dessa plattformar kan förstå öppet innehåll som sociala medier, olika språk och e-postsvar.
Smartare annonser
Marknadsförare är redan idag otroligt duktiga på att skapa smartare annonser med kontobaserade marknadsföringslösningar. Men AI kan hjälpa teamet att ta detta ett lager ytterligare och göra ännu mer insiktsfulla analyser. Med en ny mängd tillgängliga data kan onlineannonsering bli smartare och effektivare. AI-lösningar kan gräva djupt i sökordssökningar, sociala profiler och annan onlinedata för att nå resultat på mänsklig nivå.
Vill du veta mer om AI och hur du kan effektivisera din marknadsföring och nå målen snabbare? Kontakta vår digitala strateg, Mikael Aldestam.