Data

Data

Data kan låta formellt och numeriskt, men data är så mycket mer än så.
Vi skulle säga att data är detsamma som insikter, och det kan bestå av både hårda och mjuka fakta. För att testa hypoteser, hitta målgruppen i rätt kanaler, och för att skapa kommunikation som påverkar mottagaren, krävs insikter. Och insikterna får vi när vi utgår från det data som finns att tillgå - i eget data, CRM-data eller externt data. 
 

Allt börjar med kunddata

För att du ska kunna ha en relevant och effektiv kontakt med dina kunder behöver du kunddata som är aktuell. Det kan låta självklart, men om du inte har en automatiserad uppdatering av dina kunders kontaktuppgifter så är ca 30% av deras uppgifter felaktiga. Det innebär att du har tappat kontakt med en stor andel av dina kunder, och att du därmed tappar möjligheten att bygga lojalitet hos dem och skapa merförsäljning. Att ha uppderat kunddata öppnar också upp för möjligheten att berika det med externt data för att få ännu mer träffsäkra sälj- och marknadsföringsaktiviteter. 

 

Hur mår ditt kundregister?  

Om du vet hur många felaktiga kunduppgifter du har i ditt kundregister så kan du ganska enkelt även räkna ut vad dessa kostar i tappade intäktsmöjligheter. Då är det även enkelt att räkna hem kostnaden för en uppdatering. Så för att du ska få ett snabbt svar på det har vi tagit fram en kostnadsfri tjänst där vi matchar en del av ert kundregister mot externt data, för att få fram en rapport som indikerar hur hela ert kundregister ser ut. Allt vi behöver är personnummer eller organisationsnummer så att vi kan identifiera posterna i ert register. Och skulle ni sakna det kan vi påföra det mot en mindre kostnad, så det är inget hinder.  

Här kan du läsa mer om hur du gör för att beställa en kostadsfri kontroll: 
Kontrollera ditt kundregister genom en snabb matchning

 

Uppdatering av kunddata 

Vi har avtal med alla stora informationsleverantörer på marknaden (Bisnode, UC, Skatteverket mfl) och kan hjälpa dig att säkerställa att din data är korrekt och användbar i syfte att främja din affär. Beroende på hur din verksamhet och dina sälj- och marknadsaktiviter ser ut så kan ni vara i behov av löpande uppdateringstjänster, i form av till exempel en prenumeration på förändringar som sker på ert kunddata.

När ni har en bra kvaltiet på ert kundregister kan ni även ta steget att komplettera den med ytterligare data, som till exempel ytterligare kontaktpersoner på ett företag, beslutsfattare eller kontaktuppgifter för fler kanaler att kommunicera i. 

Vi är en oberoende partner som kan hjälpa dig att analysera era behov och välja rätt lösningar för att optimera förutsättningarna för en framgångsrik marknadsföring och riktade säljaktiviteter.

 

Nästa steg  

När den aktuella och användbara datan är på plats öppnar sig en hel värld av möjligheter.
Då kan datan omvandlas till insikter på ritkigt, i form av analyser som ger svar på hur kunderna ser ut, var man hittar fler av dessa på marknaden, vilka kundkategorier som är mest lönsamma och mycket annat. 

Läs mer om detta under avsnittet Analyser

 

Några delar vi kan hjälpa dig med kopplat till kunddata: 

  • Kvalitetssäkring och analys av ert interna kunddata
  • Berikning av ert kunddata med extern data
  • Målgruppsanalys med kundsegmentering i olika målgrupper med olika drivkrafter 

 

Ta kontakt med vår Analys, data- & målgruppsspecialist, Michael Holz.