Data

Data kan låta formellt och numeriskt, men data är så mycket mer än så.
Vi skulle säga att data är detsamma som insikter, och det kan bestå av både hårda och mjuka fakta. För att testa hypoteser, hitta målgruppen i rätt kanaler, och för att skapa kommunikation som påverkar mottagaren, krävs insikter. Och insikterna får vi när vi utgår från det data som finns att tillgå - i eget data, CRM-data eller externt data. 

Allt börjar med kunddata

För att du ska kunna ha en relevant och effektiv kontakt med dina kunder behöver du kunddata som är aktuell. Det kan låta självklart, men om du inte har en automatiserad uppdatering av dina kunders kontaktuppgifter så är ca 30% av deras uppgifter felaktiga. Det innebär att du har tappat kontakt med en stor andel av dina kunder, och att du därmed tappar möjligheten att bygga lojalitet hos dem och skapa merförsäljning. Att ha uppderat kunddata öppnar också upp för möjligheten att berika det med externt data för att få ännu mer träffsäkra sälj- och marknadsföringsaktiviteter.

Uppdatering av kunddata 

Vi har avtal med alla stora informationsleverantörer på marknaden (Bisnode, UC, Skatteverket mfl) och kan hjälpa dig att säkerställa att din data är korrekt och användbar i syfte att främja din affär. Beroende på hur din verksamhet och dina sälj- och marknadsaktiviter ser ut så kan ni vara i behov av löpande uppdateringstjänster, i form av till exempel en prenumeration på förändringar som sker på ert kunddata.

När ni har en bra kvaltiet på ert kundregister kan ni även ta steget att komplettera den med ytterligare data, som till exempel ytterligare kontaktpersoner på ett företag, beslutsfattare eller kontaktuppgifter för fler kanaler att kommunicera i.

Vi är en oberoende partner som kan hjälpa dig att analysera era behov och välja rätt lösningar för att optimera förutsättningarna för en framgångsrik marknadsföring och riktade säljaktiviteter.

Nästa steg  

När den aktuella och användbara datan är på plats öppnar sig en hel värld av möjligheter.
Då kan datan omvandlas till insikter på ritkigt, i form av analyser som ger svar på hur kunderna ser ut, var man hittar fler av dessa på marknaden, vilka kundkategorier som är mest lönsamma och mycket annat.

Läs mer om detta under avsnittet Analyser.

Annan data

Det finns dock mer data än kontaktuppgifter som är väsentlig i kommunikationen med kunder. Tänk till exempel på bilinnehav, barn eller civilstånd. Det är parametrar som är viktiga i många branscher inom B2C för att hålla en bra dialog och identifiera rätt köpfönster hos kunderna. Likaså finns det viktiga parametrar inom B2B som är viktiga att bevaka på sin kundstock, som omsättning eller beslutsfattare.

Kombinera eget data med externt data 

Möjligheterna med kunddatat stannar inte där. När du vet var dina kunder bor, hur gamla de är, vad de kör för bil och har för inkomst, då öppnar sig helt nya möjligheter när vi kombinerar det med ert eget kunddata i form av köpmönster (frekvens, produkter, köpsumma etc). 

Genom att kombinera dessa typer av data kan vi skapa kundkategorier som ni sedan kan bygga anpassad kommunikation till, vi kan hitta mönster i form av eventuella livsstilshändelser som får en kundkategori att gå från en kategori till en annan, och vi kan även med hjälp av analyser hitta tvillingar till era lönsammaste kundkategorier.


Denna värld av möjligheter öppnas upp av ert eget kundregister. Ta hjälp av vår specialister inom målgrupp & analys för att utforska vilka möjligheter ni har med era kunder och datat kopplat till dessa. Han hjälper dig att hitta rätt väg framåt.

Några delar vi kan hjälpa dig med kopplat till kunddata:

 

Hur mår ditt kundregister?  

Om du vet hur många felaktiga kunduppgifter du har i ditt kundregister så kan du ganska enkelt även räkna ut vad dessa kostar i tappade intäktsmöjligheter. Då är det även enkelt att räkna hem kostnaden för en uppdatering. Så för att du ska få ett snabbt svar på det har vi tagit fram en kostnadsfri tjänst där vi matchar en del av ert kundregister mot externt data, för att få fram en rapport som indikerar hur hela ert kundregister ser ut. Allt vi behöver är personnummer eller organisationsnummer så att vi kan identifiera posterna i ert register. Och skulle ni sakna det kan vi påföra det mot en mindre kostnad, så det är inget hinder.

Maila Jan Ringsø