Direktreklam förknippas främst med fysiska reklamutskick till en brevlåda. Direktreklam kan anses vara bland det mest effektiva sättet att nå en mottagare, det sticker ut från mängden och fångar mottagarens uppmärksamhet på ett effektivt sätt. Direktreklam kan delas in bland annat två kategorier, oadresserad och adresserad direktreklam. Läs mer om det här – adresserad och oadresserad direktreklam.

Varför är direktreklam en bra metod?

Vi utsätts för tusentals olika kommersiella budskap dagligen. Därav blir det mycket svårt för annonsörer att sticka ut i flödet och få folk att minnas deras budskap - det är där direktreklam kommer in. Direktreklam når konsumenten på en personligare nivå och kan ge ett större intryck än tex en digital annons. Med den här metoden kan du träffa din målgrupp mitt i prick. Du kan till exempel köpa adresser till alla nyblivna föräldrar eller till alla som flyttat till ett nytt boende. För att göra detta behöver man analysera, selektera och välja målgrupper, något som våra målgruppsspecialister är experter på.

Fördelen med direktreklam är också den kreativa friheten man har med tryckta reklamutskick. Digitala annonser är oftast betydligt mer begränsade. Med fysiska utskick kan man leka med olika texturer, dofter och storlekar för att skapa ”impact”. En annan fördel är att man når mottagaren i hemmet och att mottagaren själv kan bestämma när man vill ta del av innehållet. Ofta tittar mottagaren på budskapet i hela tre till tio minuter. Även om utskicket skulle slängas i papperskorgen har mottagaren hållit det i handen och säkerligen tittat på det innan det slängts. Undersökningar som gjorts genom åren av både postnord och citymail visar att över 80% av mottagarna tar del av innehållet i brevlådan. Läs mer om när du kan använda direktreklam.