Adresserad direktreklam innebär att man gör utskick till väl definierade målgrupper, befintliga kunder eller andra mottagare som valts ut för en specifik kampanj. Reklamen är alltså adresserad direkt till en personlig mottagare med namn och adress.

Oadresserad direktreklam däremot skickas till potentiella kunder inom ett specifikt geografiskt område eller baserat på någon annan demografisk analys. De utskicken är alltså inte adresserade till en specifikt namngiven person.

Oadresserad direktreklam är en stor och viktig försäljningskanal för bland annat livsmedelskedjor och elektronikföretag. Det är mycket genomslagskraftigt och har väldigt högt observationsvärde hos mottagaren. Om man vill öka sitt varumärkes ”top of mind” är denna kanal mycket kostnadseffektiv. Om du vill veta mer om hur man gör det kan du kontakta Torbjörn De Jager här på Reaktion.

Ett annat sätt att arbeta med direktreklam är genom bilagor och flyers. Exempelvis kan de skickas med i en tidning som direktreklam. Fördelen med detta är att bilagor inte stoppas av ”nej tack till reklam”-skylten som många har. För att nå rätt målgrupp kan man välja att skicka med en bilaga i en specifik tidning. Det är till exempel helt olika målgrupper som läser tidningen ”Auto motor & sport” jämfört med ”Damernas värld”, på så sätt kan man enkelt välja en tidning som passar ens målgrupp. Läs mer här om när du kan använda direktreklam.