Skapa lojalitet
E-postmarknadsföring är billigt och kanske en kanal vi använder lite för ofta. Direktreklam däremot underskattas ofta när det kommer till sätt att skapa lojalitet hos kunderna. Det är vanligt att företag som tillämpar kundmedlemskap skickar en tidning till sina medlemmar regelbundet. Ett annat exempel är direktreklam i form av trevliga hälsningar som julkort eller en sommarhälsning. Båda dessa är mycket effektiva sätt att skapa lojalitet via direktreklam. Det finns såklart även fler sätt, tveka inte att höra av dig om du vill veta mer - mejla Jan Ringsö.
Rekrytera nya kunder
Direktreklam är också effektivt när det gäller att rekrytera nya kunder. Det kan bland annat göras genom att skicka direktreklam med rabattkod eller ett unikt erbjudande anpassat för mottagaren. Som tidigare nämnt är styrkan i detta att du enkelt kan anpassa innehållet efter vem det skickas till, det blir mycket slagkraftigare och personligare än en vanlig annons.
Till kunder som visat intresse
Kunder som redan visat ett intresse för varumärket kan man fånga upp genom direktreklam. De känner då redan till varumärket och är därav mer köpbenägna. Många företag erbjuder ett flertal olika slags tjänster eller produkter. Har man då en kund som redan handlat en gång är direktreklam ett perfekt sätt att få personen att köpa mer. Genom att använda insikterna företaget redan har om kunderna kan reklamen riktas baserat på vad kunderna köper eller inte köper. Det är inte en omöjlighet att få över 10% av befintliga kunder att köpa mer genom ett enda utskick.
Undvika ”churn”
Direktreklam kan användas för att undvika kundbortfall, även kallat ”churn”. Reklamen skickas då till kunder som exempelvis avprenumererat, sagt upp sitt abonnemang eller avslutat ett medlemskap. Med prediktiva modeller kan man förutse dessa beteenden till stor del. I många av dessa fall kommer direktreklamen hjälpa till att vinna tillbaka kunden eller att undvika kundbortfall.
Komplement till epostmarknadsföring
Epostmarknadsföring kan vara mycket kostnadseffektivt. Men mejlen kanske inte kommer fram, kunden kanske inte öppnar mejlen eller så har man helt enkelt inte tillräckligt med e-postadresser till kunderna. Många företag har kundbaser där det saknas medgivande för användning av adresserna på uppemot 40% av kundbasen. I dessa fall kan det vara bättre att i stället testa direktreklam för att nå fram till kunden. Om du vill ha konkret erfarenhet kring hur vi gjort för andra kunder är du välkommen att kontakta Torbjörn De Jager.