2 silver i VM för datadriven kommunikation
2 silver i VM för Datadriven kommunikation till Barncancerfonden
Under natten korades vinnarna i ECHO Awards 2020 i Orlando.
Tävlingen ses som världsmästerskapen i datadriven kommunikation och arrangeras av ANA* som är USA:s motsvarighet till Svenska Komm. Inför ett fullsatt kongresscenter och ett event sponsrad av Facebook deltog reklambyråer från hela världen och USA:s absoluta elit av marknadschefer.
Barncancerfonden och Reaktion var nominerade i 2 kategorier (Best B2B och Best use of Email) med bidraget ”The Brave Stories Christmas campaign”.
I kategorin ”Best B2B Campaign” delades endast ett pris ut ”The brave stories Christmas Campaign” fick ett silver. I kategorin ”Best use of e-mail” delades inget guld ut, ”The brave stories Christmas Campaign” fick silver och två andra bidrag fick brons.
Bidraget kammade hem 2 st silver för sina mycket framgångsrika resultat.
Vad var anledningen till denna fina framgången, Mikael Aldestam kundansvarig Reaktion?
”Att få arbeta med ett så fint varumärke som Barncancerfonden är en framgång i sig.
Vårt långsiktiga och metodiska arbete med insamling från företag och det faktum att Email marketing fortfarande är en effektiv kanal, har år för år förbättrat resultatet.
Att Barncancerfonden alltid arbetar med en kombination av varumärkesbyggande och säljdrivande kommunikation, är även det en anledning till kampanjernas framgång. Detta gör att när man väl ber om en konvertering så blir det enklare för kunden att faktisk konvertera.”
Marie Åberg, projektledare insamling företag, vad ser du som den största anledningen till framgången?
”Vi på Barncancerfonden har alltid ett långsiktigt perspektiv på hur vi arbetar. Detta har även varit viktigt i detta projekt. Under 8 år har vi tillsammans med Reaktion arbetat fram ett arbetssätt som bygger på vårt övergripande koncept som i det här fallet var den blå stolen. Vi har under åren hela tiden förfinat sättet att kommunicera vilket lett till att vi år för år ökat intäkterna och därigenom ROI för kampanjen.” Vi vill även passa på att tacka reklambyrån Ingo som också har bidragit med innehåll till kampanjen.