Modiga berättelser med känsla.

Barncancerfonden är den största finansiären av forskning inom barncancer. Donationerna från företag visade fortfarande på en stor potential, men utmaningen var att hitta ett nytt sätt att nå ut till företag och deras anställda, på ett smartare sätt än tidigare. Samtidigt var konkurrensen stor, speciellt kring jul.

 

Vi identifierade en grupp små- och mellanstora företag som vi valde att kommunicera med via emailutskick. Genom en strategi som byggde på att gradvis öka engagemanget hos målgruppen och genom att kommunicera med dem som en mamma eller pappa istället för en företagare eller anställd, nådde vi fantastiska resultat. 
 

Insamlingarna ökade med 65%

Det underliggande budskapet var att du fick vara en del av de här modiga barnens egna berättelser, utan att vi bad om donationer. Vi förmedlade känsla genom autentiska bilder från barnens liv, och med en inspirerande film som vi visade när det närmade sig juletider - Luciafilmen med Ebba. Företagarna fick sedan möjlighet att köpa olika företagspaket som gav dem möjlighet att visa upp sitt stöd på hemsida och i sociala medier, bland annat genom en film där de fått sin logotyp integrerad. 
 

Resultatet blev rekord i insamling från företag någonsin. Donationerna ökade med 65% vilket var 5,2 gånger mer än när kampanjen lanserades första gången i 2012. 

Filmer
Andra delar i kampanjen

 

 

 

Emailutskick