Att kartlägga en kundresa

För att få överblick på varje moment av kundresan är det viktigt att kartlägga den. Då blir det också enklare att se var svagheterna och styrkorna med just er kundresa finns. När det är dags att kartlägga er kundresa använder vi kunddata som utgångspunkt för att göra kommunikationen så relevant som möjligt. Utskicken automatiseras, samtidigt som de uppfattas som personliga och träffar målgruppen vid rätt tillfälle – och triggar nästa fas i kundresan för ökad konvertering.

Samtidigt som vi kartlägger kundresan i detalj för att få en överblick, behöver vi samtidigt se till att vara så konkreta som möjligt och använda kundens språk i kommunikationen. Med hjälp av olika typer av analysstöd och AI kan vi dela upp kunderna efter personlighetstyp, lönsamhet och relation till ditt företag och sedan skräddarsy kundresan utifrån olika kundsegment. En kartläggning av kundresan hjälper er styra köpupplevelsen, eftersom köpet sällan är enbart ett rationellt beslut, utan även ett emotionellt.

Touchpoints i kundresan

Börja kartläggningen genom att titta på olika ”touchpoints” i kundresan – det vill säga de tillfällen när besökaren nås av kommunikation eller interagerar med ditt företag. Det kan vara allt från ert senaste nyhetsbrev, produktinformation i er web shop eller när de utför ett köp. Vissa touchpoints kan vara mer avgörande än andra för att konvertera mot ett köp, och de så kallade ”moments of truth” är också de som ni bör optimera och prioritera. Bra att komma ihåg är också att touchpoints kan ske både i egna och köpta kanaler.

Nuläge

Börja med att se över de olika touchpoints ni har med kunden idag – alltså allt ifrån automatiserade utskick till enkla bekräftelsemejl. När ni vet hur nuläget ser ut kan ni ta nästa steg för att utveckla er kundresa.

Önskat läge

Här är det dags att lista hur ni vill att er kommunikation ska se ut i framtiden. Känner kunden sig tillräckligt välkommen och bekräftad när hen gjort sitt köp? Skapar ni tillräckligt med mervärde i kommunikationen för att de ska vilja ta nästa steg i kundresan? Vilka delar kan automatiseras och vad behöver fortsätta vara manuellt? Glöm inte att få med alla faser – attrahera & konvertera, välkomna, engagera och utveckla, behålla och avveckla/vidareutveckla kunden.

Ta hjälp

Att kartlägga en kundresa är ett omfattande arbete, men genom att ta en del i taget blir den överkomlig och du kan samtidigt börja med de åtgärder som förbättrar kundlojaliteten. Den data som redan finns i era CRM-system guidar er och hjälper till att lära känna era kunder och sedan är steget till att koppla på Marketing automation inte långt. Här kan det behövas erfarna analytiker och strateger för att snabbt kunna göra rätt analyser och skapa konverteringar – oavsett var i resan de befinner sig.

Hur samspelar kundresan med ditt företags kommunikation?

Som marknadschef eller VD hjälper kartläggningen av kundresan dig att få en överblick över hur kundresan samspelar med er övriga kommunikation. Dessutom blir det enklare att prioritera vilka åtgärder som är mest akuta för att kunna skapa kundvärde och bidra till en ökad kundlojalitet när ni lägger upp er kommunikationsstrategi.

Hur Reaktion kartlägger kundresor

För att nå de fantastiska affärsresultat vi erbjuder börjar vi med att kartlägga de datadrivna upplevelser ni har idag och lägger till kommunikation som får kunden att älska ditt varumärke. Vi omvandlar helt enkelt data till kommunikation som får målgruppen att agera – att klicka på ”läs mer” i det där mejlet, ”Gå till kassan” på den där sajten eller klicka vidare till där den där youtube-filmen om era nya tjänster finns. Vi har ett erfaret team av analytiker, strateger och kreatörer som drivs av att lösa problem tillsammans och står redo att hjälpa er göra just er kundresa till något som skapar lojalitet.

Vill du veta mer?

Läs mer om den viktiga kundresan här.