
Vi måste ses för att skapa förändring
Har du funderat på varför det digitala mötet aldrig känns lika bra som det fysiska? Att det är något som fattas när vi möts på teams? Kelly Tainton, forskare och en av Sveriges mest kända experter på motivation förklarade varför i ett högintressant frukostseminarium. Det blev en knapp timme som fick de 80 besökarna att tänka till – särskilt de som försöker driva förändring i sin organisation. Ta tio minuter och läs varför det fysiska mötet och kommunikation är direkt avgörande i ett lyckat förändringsarbete.
Vi människor har en urkraft som vi använder oss av för att fungera i ett samhälle. Vårt perceptionssystem. Vi tar hela tiden in vad vi kan se, känna, smaka, höra och uppfatta, och vi gör det med en enorm kraft. Räknat i digital överföringshastighet kan vi undermedvetet ta in 11 miljoner bitar/sekund. Men när vi medvetet ska ta in information, för att komma ihåg och berätta om den, då är siffran en helt annan - den är faktiskt så låg som 15-40 bitar/sekund.
Daniel Levin och Daniel Simon, två psykologer från Harvard utförde 1998 the Change Blindness Experiment, där de ville testa hur väl människor kan upptäcka förändringar i sin visuella miljö. Deras hypotes var enkel, om en förändring inträffar under en kort distraktion kan våra ögon missa att upptäcka den.
Experimentet gick ut på att en person frågade om vägen till en kyrka. Med en karta i handen gick han fram till slumpvist utvalda människor på gatan. Medan de tittade på kartan blev de avbrutna av två andra personer som gick emellan dem med en stor skylt. När skyltbärarna hade passerat hade mannen med kartan bytts ut mot en helt annan person. Man kan tycka att de borde ha upptäckt bytet, men varannan försöksperson märkte ingenting.
Vi har en motivationsmotor i hjärnan.
Vi människor är helt beroende av vår omgivning för att överleva. Området i kroppen som tar in alla dessa signaler heter striatum. Det är en inre del av hjärnan som bland annat reglerar belöningar, motivation, impulser och motorik. Striatum anses vara central för beslutsfattande, vilket gör att forskningen kring vårt perceptionssystem är högintressant i samband med förändringsarbete. Men för att striatum ska stimuleras behöver intrycken vara fysiska. Om ett företag ska kunna driva ett lyckat förändringsarbete, då måste människor ses. Vi behöver umgås, träffas och uppfatta de undermedvetna signalerna. I den explosiva utveckling som digitaliseringen medför behöver vi förstå de här mekanismerna, och vad vi förlorar på att ständigt ses på Teams. Vi möts alltför ofta i digitala sammanhang där vi förlorar stora mänskliga värden.