Så vinner du guld i Echo Awards
Den globala reklamtävlingen Echo Awards belönar världens mest effektiva datadrivna kommunikation. Vår creative director Niklas Synning ger här sina bästa tips om hur du kan vinna guld.
Så vinner du guld
i Echo Awards
Den globala reklamtävlingen Echo Awards belönar världens mest effektiva datadrivna kommunikation. Årets jury består av utvalda representanter från 26 länder, totalt 8 från Sverige, som samlas i New York under en vecka. 2019 års prisutdelning äger rum den 2 mars under 2020 ANA Masters of Data Marketing and Technology Conference i Orlando, Florida.
Jurymedlemmarna har nu gått igenom alla bidrag och valt ut medaljörerna i ett 30-tal kategorier. De nominerade bidragen presenteras under november men vinnarna avslöjas först vid prisutdelningen.
Så vilka är framgångsfaktorerna hos de tävlingsbidrag som stod ut mest? Niklas Synning, creative director hos oss på Reaktion, berättar:
Kombinera data med mormor
Tänk inte kund, tänk människa. För bakom all data finns en mamma, pappa eller mormor, som har drömmar, känslor och behov – behov som är där av en anledning. Datan kan ge signaler på när det finns ett problem – men inte vad som är problemet. De vassaste insikterna dras därför av de som bäst lyckas kombinera datan med individen, och sedan personalisera kommunikationen oavsett kanal. Helst integrerat, förstås.
Tighta team – nyckeln till framgång
Det märks direkt i alla olika case vilka kreatörer som jobbat nära ihop med data och analytikerna samt de som jobbat i ”silos”. Mycket handlar om att hela tiden bättre försöka förstå varför konsumenter förändrar sitt beteende, både online och offline. Och att inte bara tänka kortsiktig konvertering utan även kontinuerlig sådan på lång sikt, hela tiden med varumärket i åtanke.
Mänskliga rättigheter och kvinnliga chaufförer
Kanske mer än någonsin bygger många företag sina strategier på idéer som tar avstamp i ämnen som till exempel jämlikhet, apartheid och hållbarhet. Sociala kanaler som Instagram och Twitter är fortfarande populära för att skapa buzz och visa företagets värderingar. Samtidigt som man säljer en flygbiljett för ett reseföretag eller bilar till indiska hemmafruar.
Omni är ”the new normal”
Många vinnarbidrag som stack ut har använt offline CRM-kunddata för att driva konvertering och varumärkeskännedom i onlinekanaler som Youtube, Facebook, Instagram och Twitter. Varför? För att det ger en tydlig konkurrensfördel jämfört med de som bara kommunicerar med sina mottagare i en eller två kanaler. Våra köpbeteenden utvecklas och förändras hela tiden och vi konsumenter gör inköp från fler olika enheter och distributionskanaler. Därför är omnikanalmarknadsföring ett måste – det nya normala.
Låt datan vara din kreativa kompass
De som lyckas bäst gör grundjobbet med hjälp av data – och växlar upp idéerna med kreativitet och riktigt spetsigt utförande. Kort sagt, datan är kompassen men superkraften är kreativiteten. Rätt använd data ger inspiration till de bästa idéerna, vilket sedan blir bevis och argument för kunden att köpa in även på de modigaste lösningarna. När datan och siffrorna lagts på bordet blir det svårt att inte köpa även den mest kreativa idén.
Vill du läsa artikeln på Dagens media hittar du den här: