Möt Mikael – vår nya head of CRM
Han har jobbat på kundsidan, han har startat byråer och han har ett brinnande intresse för varumärken som har maximalt kundfokus. Nu senast snubblade han in hos oss på Industrigatan 4C – och vi föll direkt för varandra. Lär känna Mikael von Ekensteen, vår nya affärsområdeschef för CRM.
Var kommer du senast ifrån och vad har du gjort innan?
Jag har en lång, hyfsat bred och djup bakgrund inom marknadsföring, kommunikation och ledning. Mitt senaste uppdrag var på NetOnNet i Borås. Innan det har jag bland annat varit marknadschef på City Gross och globalt ansvarig för CRM & Marketing programs på SAS. Jag har också tidigare erfarenhet från konsult- och byråsidan. Den röda tråden har under alla år mer eller mindre handlat om att sätta kunden i fokus och driva affären från ett kundcentrerat perspektiv. Oavsett om det handlat om flyg, dagligvaror eller hemelektronik.
Hur kommer det sig att just CRM och Customer Experience är det du vill jobba med?
En verksamhet utan kunder är snarare att betrakta som en hobby. Och få saker ger mer glädje än att höra kunder berätta om sina upplevelser av ett företag eller varumärke. Att det dessutom är 5–6 gånger mer kostsamt att rekrytera en ny kund jämfört med att behålla en befintlig gör att kundstrategin borde vara alla verksamheters högsta prioritet.
Vad tror du kommer bli de roligaste utmaningarna med din roll?
Det finns inga utmaningar – bara möjligheter! Reaktions långa erfarenhet av att skapa kommunikation och upplevelser som leder till, just, en reaktion gör det extra roligt att få ansluta till detta härliga och kompetenta gäng. Sedan finns det fantastiska kunder på kundlistan.
Kul att veta om dig som inte många vet?
Gillar drinkar som brinner (men det vet de flesta).