Lyckas i dina sociala kanaler

Lyckas i dina sociala kanaler

Att driva en framgångsrik strategi för företagets sociala kanaler är ett löpande hantverk där förutsättningarna ständigt förändras. Här delar Mikael Aldestam, digital strateg på reaktion med sig av sina bästa tips.

Fingrarna i syltburken

För att förstå en kanal måste man så att säga ständigt sitta med fingrarna i syltburken. Det är ett löpande hantverk där förutsättningarna förändras från den ena dagen till den andra, vilket gör att du hela tiden måste vara uppdaterad.

Svårt att lura algoritmen

Det finns en övertro på att algoritmerna gör jobbet och att du så att säga kan ”lura” dem att arbeta för dig. Tyvärr är det inte så enkelt och det finns inget som är så missvisande än ordet ”gratiskanaler”. För att nå ut behöver du ha koll på betalda annonser och som beslutsfattare bör du inte underskatta det engagemang det krävs för att ge ett tillfredställande resultat.

Två olika personlighetstyper

En glad person rekryteras för att sköta företagets sociala medier och så är man nöjd med det. Men det betyder oftast att någon sköter den organiska räckvidden, men är mindre bra på den betalda. Att driva framgångsrika sociala kanaler är att både skapa innehåll men också sköta annonsering och ha koll på siffrorna får att nå ut – vilket kräver en helt annan personlighetstyp.

Våga ta hjälp

För att få ut så mycket som möjligt av dina digitala kanaler och skaffa dig en helhetsbild är det bra att ta extern hjälp. Vill du ändå hålla delar av det inhouse bör du ha stor respekt för att den eller de som får rollen måste få löpande tid och utbildning för att sköta det.

Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa dig med relevant innehåll, betald annonsering – eller båda? Hör av dig till mikael.aldestam@reaktion.se