
Lönsam lojalitet, del 8
Hur ofta ska våra kunder få vår kommunikation? Det är en fråga som många CRM-ansvariga funderar på. För mycket kontakt kan skapa irritation, medan för lite kan leda till att kunder glömmer bort dig. Låt oss utforska hur du kan hitta en balans i din kommunikation för att skapa lönsam lojalitet.
Hur ofta kan du skicka e-post och sms till din kundbas?
Istället för att leta efter ett generellt svar på denna fråga är det bättre att ställa fler, mer nyanserade frågor:
- Vilken relevans har din verksamhet för kunden just nu? Olika branscher har olika förutsättningar. En färgaffär kan med försiktighet följa upp en kunds målningsprojekt, men att genast börja sälja tapeter och utemöbler kan uppfattas som påträngande.
- Vågar du låta handlande kunder avsluta sin köpprocess i lugn och ro? Att fortsätta marknadsföra en vara till en kund som just köpt den kan kännas irrelevant. Exkludera kunder i aktivt köpflöde från nyhetsbrev och integrera sociala medier med ditt lojalitetssystem så att annonser justeras för befintliga kunder.
- Vilka av dina kunder verkar uppskatta dina mejl? Istället för att se på generella öppningsgrader och klickfrekvenser, undersök vilka kunder som regelbundet engagerar sig i dina utskick och behandla dem strategiskt.
- Vilka är fönstertittarna i mejlkorgen? Vissa kunder öppnar ofta dina mejl men handlar aldrig. Bör dessa ha en annan kommunikationsstrategi?
Att skapa relevant och datadriven kommunikation kan göra underverk för kundlojaliteten. Om du vill fördjupa diskussionen kring detta, hör gärna av dig!
/Jan Ringsö, VD Reaktion
jan.ringso@reaktion.se, 070-831 31 39
Det här inlägget är en del av vår serie om lönsam lojalitet. Missa inte de tidigare delarna!