Lojalitet & CRM

Lojalitet & CRM

Så hittar du startknappen
för din CRM

Niclas Franke, Lojalitet & CX-expert på Reaktion berättar:
"Idag är det är endast ca 20% av företagen som har börjat mappa upp sina kundresor. Du är alltså inte sist på bollen – än. Stressa därför ned och gräv istället där ni står och börja i rätt ände. Till exempel:

Gör analyser i den egna kundbasen
för att förstå vilka kunder ni har.

Se vilka olika värden de genererar och genom det förstår ni tydligare vilket affärsvärde företagets CRM levererar idag.

Bestäm vad ert CRM ska leverera inom
3 - 5 år och vilka resurser som kommer behövas.

Först då blir det tydligt vilket tekniskt stöd och vilken specialistkompetens samt vilket stöd externt ifrån som kommer behövas.

Plocka den lågt hängande frukten, innan
ni planerar nytt systemstöd och Ai. 

Gör t ex prediktiva churnanalyser för att förstå vilka kunder som med hög sannolikhet kommer att lämna företaget. Identifiera också lönsamma kunder och vad som utmärker deras engagemang bland företagets produkter och tjänster. Vässa därefter er upp- och korsförsäljning till befintliga kunder. Det sistnämnda glöms ofta bort men har samtidigt en oerhörd potential.

Vill du veta mer om hur du kan växla upp
ert CRM fast utan så mycket stress?

Kontakta Niclas så berättar han det du vill veta.
Niclas.franke@reaktion.se