Här är Sveriges mest kundempatiska företag

Här är Sveriges mest kundempatiska företag

Varje år utser Empati Grand Prix de företag som svenska konsumenter anser är bäst på kundempati. Alla är starka svenska varumärken som arbetat envist och uthålligt med att behandla sina kunder såsom kunder bör behandlas. Inte konstigt att Reaktion är en stolt partner för andra året i rad. Har du några frågor eller bara vill prata om hur du och sitt företag kan bli mer kundempatiska, ring eller mejla jan.ringso@reaktion.se / 070-831 31 39.
 
Sveriges allra mest kundempatiska företag, vinnare av Empati Grand Prix, blev Kjell & Company. 
 
– Kundupplevelse i form av kundnöjdhet har alltid varit ett av Kjell & Companys viktigaste nyckeltal, och vi värderar den här typen av utmärkelser otroligt högt. Det är ett fantastiskt bevis på att kundfokus lönar sig och ger oss extra motivation att fortsätta att utveckla service i världsklass och erbjuda nya lösningar inom vardagsteknik som förbättrar människors liv, berättar Mariette Lindsjö för Market i en senare intervju.


 
Här är alla vinnare i sin respektive bransch:

Bakom Empati Grand Prix ligger Empatiinitiativet med grundaren Michael Dahl i spetsen. Till grund för utnämningarna ligger deras kundundersökningar med 70 000 konsumentintervjuer, genomförda av PFM Research i Sverige AB.
 
Siffrorna talar sitt tydliga språk – empati är en god affär.
Det är naturligtvis en stor ära att bli utsedd till Sveriges mest kundempatiska företag av sina kunder. Men det har också en positiv påverkan på affären. Bland annat har Lindex under 2023 haft sitt bästa helårsresultat någonsin med 7 miljarder i omsättning. Resultatet av undersökningarna från Kundempati Index är talande:

Detta är varför vi på Reaktion älskar Empati Grand Prix. Och det är därför vi varje dag hjälper företag och deras kundklubbar att bli mer kundempatiska. Om du vill ta en plats bland vinnarna, springa ifrån dina konkurrenter genom att gå närmare dina kunder, lyfta dina medarbetare och kommunicera helhjärtat med hela din omvärld – då tycker vi att du ska höra av dig till oss.
 
Flera apotek är duktiga på kundempati
Flera av Sveriges apotek rankas högt inom kundempati. Apotek Hjärtat och Kronans Apotek får starka resultat, men Apoteket blev branschvinnare. De vann även det nyinstiftade Kundförtroendepriset.
 
– Det här är ett fantastiskt pris att få, framför allt i rådande samhällsklimat. Apotekets medarbetare står för tusentals empatiska möten med våra kunder varje dag där vi med omtanke om deras hälsa gör det där lilla extra. Vi är så glada över att våra kunder uppfattar oss som omtänksamma och att Apoteket är det företag som svenska folket har högst förtroende för, det både hedrar och förpliktigar att fortsätta sätta kundernas hälsa först, säger Rasmus Nerman, vd för Apoteket till Market.
 

 
Empatipriset gick till Kollektiv Sorg
Empati Grand Prix utser även Empatipriset, ett hederspris som går till en person eller organisation som står bakom ett viktigt empatiskt initiativ i samhället. Årets vinnare blev Kollektiv Sorg, ett initiativ av Sakariya Hirsi och Josef Farhan. Med sin organisation vill de lyfta problemet med gatuvåld och skjutningar, belysa det tragiska med att unga människor dör och förmänskliga människorna bakom rubrikerna. Vi berörs alla av det dödliga våldet, och det kräver att hela samhället aktivt bryr sig. Allas liv är lika mycket värda och sorgen bör vi bära tillsammans. 
 

 
Vill du också bli ett mer kundempatiskt företag? 
Mejla oss på info@reaktion.se så bokar vi ett inspirerande möte!