Hänger ALLA på Clubhouse?
Ännu en social app som tävlar om vår uppmärksamhet – behövs det? Ja, enligt Clubhouse miljontals användare och det stadigt växande medlemsantalet. I januari 2021, efter nästan ett år på marknaden (i USA) är appen värderad till en miljard dollar. Men vad är Clubhouse och hur kan du som företag dra nytta av den?
Clubhouse lanserades i USA februari 2020 och har på senare tid exploderat i Sverige. Genom att fokusera på ljud – inga bilder eller videos – fyller den ett behov. Clubhouse baserar sig helt enkelt helt på ”drop-in audio chat” dvs röstsamtal – eller som en ironisk röst sa: ”en helt old fashioned telefonkonferens helt enkelt”. Andra har jämfört den med barndomens ”Heta linjen” (eller i alla fall de som växte upp på 80-talet) – men Clubhouse är så mycket mer.
3 fördelar med Clubhouse:
1. Kunskap och snicksnack
Här kan du delta i diskussioner om allt från ”SEO marknadsföring” till ”Tankar om bananer i den sena timmen”. Högt och lågt med andra ord. Fördelen är att det är du som bestämmer och kan hitta dina intresseområden som är intressanta för dig och din bransch.
2. Chatta med hela världen
På Clubhouse hänger allt från sportstjärnor, influencers, journalister, författare, skådespelare, entreprenörer med flera – och du kan chatta med dem. Eftersom det inte är ett bildmedie kan du helt enkelt sitta i pyjamasbyxor, eller balklänning om du hellre vill det, och samtidigt prata med Oprah Winfrey eller Elon Musk. Den som startar diskussionen, eller rummet som det kallas, agerar som moderator och släpper in användare som ”räcker upp handen”. Musk slog nyligen rekord i deltagande när han öppnade upp ett rum och delade med sig av sina tankar om allt från AI till Covid-vaccin.
3. Starta rum i ditt ämnesområde
Precis som i poddvärlden kan även tidigare okända röster göra sig hörda. Som företag har du möjlighet att starta diskussioner och hålla modererade samtal om dina expertområden. Du väljer själv om du vill ha ett ”öppet rum” där alla får delta, ”halv-öppet rum” där personer som du följer får vara eller ”stängt rum” där du själv bjuder in de som får vara med. Här kan du hålla professionella samtal om ditt företags expertområde och får agera moderator.
Kommer Clubhouse hålla i längden?
Det är en fråga som är svår att sia om. Idag när pandemin håller många hemma, har vi mycket tid och letar efter samhörighet. Om hypen kommer hålla i sig när pandemin är över och vi är tillbaka till vardagen igen (om det nu blir så), är en annan femma. Att det inte går att delta om du inte får en inbjudan bidrar säkert till exklusiviteten, men vad händer när ”alla” kan vara på Clubhouse? Kommer den tappa sin tjusning?. Även om speed-dejting, snack kring Melodifestivalen, senaste tv-serien och annat är omåttligt populärt, finns det utrymme för mer och det ska bli roligt att se hur appen utvecklas. Många menar att Clubhouse kan ta över en stor del av podd-lyssnandet, men det kräver – som i alla digitala plattformar – ett ständigt flöde av intressant innehåll som gör att följarna vill återkomma gång på gång.
Att komma ihåg i Clubhouse:
- Var inkluderande, skapa öppna rum och intressanta samtal.
- Våga ”räcka upp handen” och delta i diskussionerna.
- Var medveten om att även om samtalen sker live och inte går att lyssna på i efterhand, spelar Clubhouse in och sparar allt innehåll.
Vill du få hjälp hitta möjligheterna med Clubhouse? Hör av dig till jan.ringso@reaktion.se