Författare på Tinder – funkar det?
Böcker på Tinder fick fart på bokförsäljningen
I Colombia har den tryckta boken varit på utdöende under de senaste åren och bokförsäljningen har störtdykt med hela fem procent – varje år. Det betyder att färre läser böcker i Colombia än i något annat land i hela Latinamerika. Men genom en smart digital kampanj lyckades National Library få fart på bokförsäljningen igen.
Med glimten i ögat
Kampanjen började i en tanke att böckerna borde finnas på Tinder – dejtingappen -–¬ för att hitta någon som älskade dem. Genom att starta Tinder-konton för Alejandro Dumas, Lewis Carrol, Virginia Woolf och andra kända författare kunde de matchas med appens användare. National Library började sedan interagera med dem och uppmuntra dem att komma och träffa dem på biblioteket för en läs-dejt. När användaren kom dit och identifierade sig fick de rabatt på böckerna i bokhandeln.
Fantastiskt resultat
Författarna fick under kampanjens gång hela 94 000 Tinder-matchningar och engagemang i hundratals digitala konversationer. Och bokförsäljningen då? Jo, den ökade med hela 9 procent!
Vill du skapa en digital kampanj med glimten i ögat? Låt våra duktiga kreatörer hjälpa dig.
Hör av dig till jan.ringso@reaktion.se eller ring 070-831 31 39 så berättar vi mer!