Därför ska du byta till en datadriven byrå i höst
Marknadschef eller kommunikationsansvarig? Dags att byta byrå för att nå riktiga resultat utifrån era mål? Efter allt prat om datadriven kommunikation – upptäck datadriven marknadsföring.
De senaste åren har datadriven marknadsföring totalt förändrat hur företag och organisationer drivs. Konsumenterna kräver mer personliga upplevelser än någonsin. Och det är det ingen överraskning att nästan 66% av alla marknadsförare personifierar sin kommunikation baserat på konsumentdata. Konsumenterna sitter i förarsätet, inte företagen själva.
När ditt företag fullt ut förstår vem, vad, var, när och varför hur konsumenterna engagerar sig i dina marknadsföringsinsatser – först då kan du fatta bättre affärsbeslut. Här är de starkaste skälen till att jobba mer datadrivet:
1. Hjälper ditt varumärke att nå rätt målgrupper. På riktigt.
Inte alla som möts av din kommunikation kommer att hoppa till av möjligheten att köpa din produkt eller tjänst. Undersökningar visar att den genomsnittliga konverteringsfrekvensen för en landningssida är cirka 2,35%. Kommunicerar du datadrivet däremot kan du enklare skräddarsy din kommunikation så att det blir mer relevant för mottagaren. Och på så sätt kan du säkerställa att du konverterar fler individer.
2. Få bättre överblick på kampanjutförandet
Genom att använda konsumentdata kan du härleda insikter om en rad beteenden och intressen. Därefter kan du göra uppmätta justeringar av din strategi och mäta effekten. Men, du måste vara säker på att du arbetar med högkvalitativ data. Undersökningar visar att mer 50% av alla företag idag har onödigt svag konvertering på grund av dålig kvalitet på sin data.
3. Hjälper dig att få kontakt med exakt rätt kund i rätt kanal
Att nå rätt individer är en bra start. Men det är en helt annan sak att få kontakt med dem i rätt kanal. Idag använder de flesta av oss flera ”favoritmedier” online, där den genomsnittliga konsumenten använder sex kanaler under hela sin kundresa.
Datadriven marknadsföring gör det möjligt på ett enhetligt sätt bygga en röd tråd för varumärket som skapar engagemang på flera digitala plattformar samtidigt. På så sätt kan du kontakta och följa upp konsumenten precis när hen är redo, i precis den kanal hen föredrar.
Visst låter det spännande? Hör av dig till Jan Ringsø så får du veta mer.