Är dina kunder blinda för dina annonser?

Är dina kunder blinda för dina annonser?

Varje dag möts vi av en ständig ström av reklam och annonser på webbplatser, sociala medier och andra digitala plattformar. Men har du någonsin känt att du helt enkelt inte ser dem? Du är inte ensam. Fenomenet kallas för annonsblindhet och det påverkar hur vi reagerar på och uppmärksammar reklam och annan marknadsföring. Har du några frågor eller bara vill prata om annonsblindhet, tveka inte, ring eller maila jan.ringso@reaktion.se / 070-831 31 39.


En stor del av dina potentiella kunder “ser” alltså inte dina annonser. Aj, det lät jobbigt. Det är ju inget kul att betala för annonser som ingen ser. Hur löser vi problemet?

Låt oss ta en titt på orsakerna och konsekvenserna av annonsblindhet och hur vi får kunderna att se (och klicka på) våra annonser.


Därför blir vi annonsblinda
Annonsblindhet är som att vara en trädgårdsmästare som vant sig vid ogräs och inte längre lägger märke till dem bland blommorna. Det är alltså ett begrepp som beskriver vår tendens att ignorera eller inte uppmärksamma reklam och annonser. Vi har helt enkelt vant oss vid överflödet av annonser vi möter dagligen, vilket gör att vi filtrerar bort dem.

Det finns flera faktorer som gör att vi blir blinda för annonser. För det första så är de flesta annonser inte relevanta för oss och därför väljer vi medvetet eller omedvetet att ignorera dem. Men vi har även lärt oss att snabbt skanna igenom, till exempel en webbplats, och fokusera på det primära innehållet och skippa annonserna.

Hur många annonser kommer du ihåg när du skannade av Aftonbladet eller Expressen senast? Om min gissning är rätt så kommer du inte ihåg någon. Och om du kommer ihåg någon så var det för att annonsen var relevant för dig just nu.


Dina annonsinvesteringar blir lidande
Att folk blir blinda för annonser är såklart ett stort problem för alla företag som annonserar. När konsumenterna ignorerar eller undviker annonser så minskar naturligtvis synligheten och effektiviteten av dina kampanjer. Och när de inte klickar och köper från dina annonser så slutar de att vara lönsamma. För att du ska lyckas med dina kampanjer måste du därför anpassa dina reklamstrategier för att kunna nå våra allt mer annonsblinda konsumenter.


Hur du ska tackla annonsblindhet
Det finns många olika kreativa strategier som du kan använda för att få dina potentiella kunder att se och klicka på dina annonser. Låt oss börja med några självklarheter. För det första så måste dina annonser vara relevanta och intressanta för målgruppen. Den legendariska reklamaren Howard Gossage sa en gång, “Folk läser inte annonser. Folk läser sådant som intresserar dem. Och ibland är det en annons.”.

För det andra måste du vara noggrann när du väljer ut din målgrupp. Det är i de flesta fall en bra idé att snäva av målgruppen istället för att sikta på allt och alla.

Låt oss säga att du driver en rekryteringsfirma och din nisch är att rekrytera specialister inom marknad, sälj, IT och Tech. Och din målgrupp är VD:ar, försäljningschefer och de som jobbar på HR. Då är det inte en bra idé att sikta på alla på en gång. Välj istället en av målgrupperna till varje annons. Om du gör det så ökar du chanserna att dina annonser uppmärksammas och attraherar din målgrupp.

En annan sak vi bör ha i åtanke när det gäller annonsblindhet är att folk i allmänhet inte är så förtjusta i annonser. Visst, vi som är annonsörer eller jobbar med reklam och marknadsföring gillar annonser eftersom vi jobbar med det. Gemene man och kvinna? Inte lika mycket. Hur tar vi oss förbi det problemet? Ett sätt är att skapa annonser som inte ser ut som annonser.

Vi på Reaktion har till exempel gjort en framgångsrik kampanj åt vår kund Vesterålens Naturprodukter där vi använde Yvonne Ryding i en annonskampanj som mer såg ut som en dokumentärserie än en annons.


Testa olika annonsformat
Ett annat sätt att vinna över annonsblindhet är att testa olika annonsformat. En sak du kan prova är interaktiva annonsformat. Till exempel:

Dessa format är ett utmärkt sätt att se till att din målgrupp uppmärksammar och klickar på dina annonser. Kom dock ihåg att ju mindre de här sakerna liknar annonser, desto bättre.

Kampen mot annonsblindhet kommer inte bli lättare i framtiden

Det kommer hela tiden nya teknologier som förändrar vårt beteende så vi kan förvänta oss att annonsblindhet kommer att bli ännu värre i framtiden. Trender som till exempel nativeannonsering, reklam med influencers och annonsblockerare har påverkat hur vi människor interagerar med reklam. Så vi måste fortsätta hitta nya sätt att nå vår målgrupp genom att skapa mer kreativa och interaktiva annonser som inte ignoreras lika lätt.

Vill du också få högre ROI på dina kampanjer? Kontakta oss i så fall. Vi har arbetat med alla typer av marknadsföring i över 20 år. Vi kan hjälpa dig med alla typer av kampanjer både online och offline. Slå oss gärna en signal nu när du har det i tankarna så diskuterar vi hur du skulle kunna få bättre effekt, högre ROI och högre intäkter.


Har du några frågor eller bara vill prata ring eller maila jan.ringso@reaktion.se / 070-831 31 39.