5 tips för dina kundrelationer
Det kan vara ett krävande arbete att säkerställa att du bekräftar dina kunder, så att de känner sig både sedda och uppskattade. Här listar vi 5 saker du kan checka av.
1. Ingen best practise
Det finns helt enkelt inga enkla svar, ens på frågor som synes vara enkla. "Hur många nyhetsbrev ska man skicka till sina kunder?" är en fråga som kan tyckas borde ha ett enkelt svar. Men så är inte fallet, eftersom det är så många komponenter som måste tas med i beräkningen. Hur ser innehållet ut, hur ser målgruppen ut, hur många skickar ni idag, finns det genomförda tester som ger oss insikt om brevens effekt, och så vidare.
Det som fungerar för någon annan behöver således inte fungera för dig. Därför måste du söka rätt på ditt eget svar, och genom tester få fram det som fungerar bäst för just ditt varumärke.
2. Fin i håret
Som föreläsaren Klas Hallberg så klokt poängterade: ”Vad ger bäst effekt hos din partner, att vid tio tillfällen säga att denne är fin i håret eller att simma en gång över Engelska kanalen?”. Satsa inte allt på ett enda kort, utan se till att ha en konstant kommunikation med dina kunder där de känner sig sedda och uppskattade.
3. Våga fråga
Sitt inte med alla era utmaningar i knäet och stressa upp dig över hur du ska lösa dem. Ta den hjälp du behöver, både av dina kollegor men även av externa partners. Det finns livlinor där ute att använda - kompetens inom alla områden som kan hjälpa dig att komma vidare. Vi på Reaktion till exempel. Låt oss vara ditt bollplank för att hitta insikter och lösningar.
4. Alltid fyra
Eftersom du inte har alla svar behöver du alltid ha tester igång som hjälper dig att samla in de insikter du behöver. Ha därför alltid 4 tester/experiment/piloter igång samtidigt. Så fort en är klar, dvs satt i produktion eller avvecklad, se till att starta en ny.
5. Börja i det lilla
Det är lätt att visionen och planerna får dig att känna dig otillräcklig. Att bli inspirerad av de som kommit så långt men känna sig så låst i de egna styrande förutsättningarna. Börja med att bryta ned de stora utmaningarna i mindre beståndsdelar och jobba undan dom en för en.