3 tips för att undvika banner blindness
Minns du de fem senaste annonserna du såg och vilket erbjudande som utlovades? Troligen inte. Att ögat sorterar bort reklam som banners, s k banner blindess, är vanligt – men med rätt taktik kan digital annonsering bli extremt effektiv.
Enligt forskningen kommer 49% att ignorera ditt varumärke om de anser att annonsen är irrelevant, medan hela 36% är benägna att klicka på en banner som innehåller skräddarsydda meddelanden. Därför ligger tricket i att göra erbjudandet så relevant som möjligt – men hur?
Här är 3 snabba tips:
1. Personifiera mera
Som i all konversation har du större chans att bli lyssnad på om du riktar dig specifikt till mottagaren. Genom att göra erbjudandet extra relevant för din exakta målgrupp, så kallad hyper-riktad annonsering, kan du träffa rätt. Till exempel kan du skicka ett erbjudande från närmsta restaurang precis när din målgrupp slutat jobbet, eller ett erbjudande om varma sockor när första snön fallit i den kallare delen av landet. Finns dessutom möjlighet till länkad data i realtid, till exempel till öppettider eller lagerstatus, har du ännu större chans att visa att du förstår din målgrupps behov.
2. Mät A mot B (och kanske C)
Den stora fördelen med digital marknadsföring är att du enkelt kan mäta effektivitet. Genom A/B-tester vet du om den ena formuleringen är bättre än den andra, hur mottagaren reagerar om du lägger till några procents rabatt och om de gillar den blå eller den röda tröjan bäst. Du kan också använda eye-tracking för att testa hur målgruppen tar till sig din information. Det gör att du har chansen att fila på erbjudandet – innan du skickar till den större målgruppen.
3. Rörligt är roligt
Ögat dras sig till det som rör sig. Innehåller din annons animation, video eller någon form av interaktivitet har den betydligt större chans att lyckas – utan att det ens behöver vara svårt. Med moderna verktyg kan det vara så enkelt som en drag-and-drop – och vips har du en banner som har större chans att nå mottagaren.
Är du nyfiken på hur ditt företag kan dra nytta av hyper-annonsering för att undvika banner blindness?
Hör av dig till Jan Ringsö på jan.ringso@reaktion.se