7 tips som gör dig bäst på Email Marketing
Att nå mottagaren med ett riktigt relevant kampanjmejl eller ett inspirerande nyhetsbrev blir ofta uppskattat. Men lika vanligt är att de snabbt klickar sig vidare i sin inkorg. Här ger vår MA-specialist Mattias Englund sina bästa tips för att lyckas med Email Marketing
1. En tydlig avsändare
Oavsett om du skickar ditt mejl från en butik, kundklubb eller förening behöver du kommunicera tydligt vem avsändaren är. Kom ihåg hur ni brukar kommunicera och använd det även i mejlet. Som mottagare är det vanligt att du kanske har signat upp dig på ett nyhetsbrev för länge sedan men inte kommer ihåg namnet på butiken – men genom att du känner igen mejlet grafiskt och innehållsmässigt kan du koppla ihop det med ditt tidigare besök. På så sätt kommunicerar du som avsändare inte kallt, utan till befintliga kunder.
2. Den viktiga ämnesraden
Innan du öppnar mejlet skapar ämnesraden förväntningar. Här är det viktigt att vara extremt tydlig. Försök inte göra det för komplext, mottagaren ska på några sekunder förstå vad som händer när de öppnar mejlet och vad innehållet är. Skapa ett flöde från ämnesraden till toppbilden, till rubriken och ner i puffarna och slutligen Call to action. Undvik klyschor som alla kan använda i ämnesraden, som ”Årets bästa produkt” eller ”Bästa produkten för dig” – dels är det inte trovärdigt och dessutom nås säkert mottagaren redan av minst tio mejl med samma ämnesrad och ditt riskerar att försvinna i mängden.
3. Skapa ett flöde
I all mejlkonversation, men särskilt när det gäller eDR är det viktigt att du redan innan har ett tydligt syfte med mejlet. Vad ska det driva till? Låt sedan det syftet genomflöda allt. Nämn det i ämneraden, toppbilden och skriv en tydlig Call to action där du inte är luddig eller försöker lura till dig klick, utan vill du att de ska köpa produkten skriv det. Var inte heller rädd att skriva tydliga, väldigt specifika Call to actions, dvs istället för mer generella ”Köp här” eller ”Läs mer” kan du skriva ”Köp tvål här” eller ”Läs mer om tvålen” (förutsatt att du säljer tvål, alltså). Är ditt syfte istället att driva trafik till sajten? Då behöver du inte ge ifrån dig för mycket redan i mejlet. Skapa nyfikenhet istället för att få med hela produktbeskrivningen och börja gärna med en liten teaser.
4. Inte allt till alla
Det är inte alltid det blir en perfekt träff mellan vad avsändaren vill berätta och vad mottagaren vill läsa. Ett tips är att vara försiktig med vad du skickar ut och se till att det har relevans i målgruppen. Även om du gjort ett gediget målgruppsarbete, ta fram och kategorisera ytterligare och segmentera mejlen så att du blir ännu mer relevant. Du behöver inte veta allt om målgruppen för att göra det, det är bara att testa. En bra grundtanke är att inte skicka allt till alla. Visa istället att du förstår mottagaren och se till att de känner sig sedda. T ex ”Extra bra tips för dig som bor i Solna.”
5. Content med relevans
När det gäller kampanj-mejl, eDR, kan du prova att teasa information olika hårt. Ha gärna en tidig Call to action som är lite dold i texten, men där du verkligen träffar rätt i målgruppen. För de som behöver lite mer information kan det sedan komma mer information och sedan en extremt tydlig Call to action.
6. Testa, testa, testa
Har du inte har så mycket data att jämföra med i målgruppen – tveka inte att testa. Chansa i förväg på vad du tror – och prova det genom att i förväg skriva ner på en lapp ”Jag tror att produkt 1 går bättre än 2”. Och så testar du. Testa också olika ämnesrader, CTA, bilder och så vidare – en sak i taget – så kommer du snabbt hitta det som funkar bäst.
7. Skaffa full koll
För spetsiga målgrupper testas och utvärderas sällan. Därför är det otroligt viktigt rent praktiskt att inte krångla till det. Även om du tex kan göra bra segment, bygga upp kategorier och testat vilka dagar olika målgrupper går olika bra – bli inte för splittrad. Du behöver ha full kontroll på dina urvalsgrupper och vilka utskick du har igång, eftersom det lätt blir väldigt komplext. Håll dig till 80/20-regeln – funkar ett mejl till 80 procent av de som läser dem, så får kanske de andra 20 procenten hänga på?
Vill du veta ännu mer eller bolla idéer med oss?
Kontakta Mikael Aldestam på mikael.aldestam@reaktion.se eller 070-882 02 02