Kundresor

Kundresor & Relevans

Visst känner du också igen dig i att få helt irrelevanta erbjudanden i tid och otid? I värsta fall kommer erbjudanden om lägre pris på en produkt du redan köpt eller erbjudanden som bara gäller nya kunder när du redan varit kund i flera år! Visst är det trevligt med erbjudanden som syftar till att jag ska köpa mer, men som kund vill man känna sig sedd, belönad, bekräftad och lite extra noga utvald.

Så vad är då best practise kanske du undrar? Svaret är att det inte finns några enkla svar på frågor som ”Hur ofta ska man skicka nyhetsbrev till sina kunder?”  och ”Hur ökar vi lojaliteten hos våra kunder?” Svaret är att det som fungerar för någon annan kanske inte är det som fungerar bäst för er – eller så är det.

När du bygger kundresor är kundinsikter och din kundsegmentering en viktig bas. Nyckeln ligger sedan i att tänka utifrån kundens perspektiv istället för att tänka kampanj och vad ni som företag vill sälja just nu. Satsa på kommunikation med dina kunder där de känner sig uppskattade. En del till av nyckeln är att implementera och använda arbetssättet test & learn. Testa vad som fungerar bäst för just ert varumärke på olika segment, ta tid till uppföljning, utvärdering och ta bort det som inte fungerar, behåll det som fungerar och inte minst, utveckla vidare. Glöm inte att både framgångar och mindre lyckade insatser leder arbetet framåt.