Lojalitetsprogrammet – får kunderna att återkomma
Förståelsen för kundens behov och beteenden förbättrar kundupplevelsen, vilket i sin tur ökar lönsamheten. Men hur uppnår vi det? Jo, vi genererar resultat genom datadrivna insikter som i sin tur skapar relevanta kommunikationskampanjer i ett CRM-system.
När strategin är satt och vi vet vilket eller vilka mål vi vill uppnå är det dags att fylla lojalitetsprogrammet med innehåll. Bonusprogram och poängsystem i all ära, men idag är det långt ifrån tillräckligt för att få kunderna att komma tillbaka. I vår digitala, snabbrörliga värld väljer vi varumärken som är enkla att handla från, tillgängliga, ger omedelbar service och snabbt hanterar det som eventuellt går fel.
Mäta och följa upp
För att skapa en bra kundrelation behöver vi förstå vilka behov som stimulerar försäljning. Kunden är beredd att ge ifrån sig information och berätta mer om sig själva, men förväntar sig relevans i utbyte. Här finns många möjligheter att skapa affärsnytta. Ett fungerande lojalitetsprogram stimulerar försäljningen genom att vara just rörligt, kunna justeras, mäta och följa upp.
Så var börjar vi?
CRM och lojalitet kan kännas övermäktigt och stort. Men genom att ta hjälp av Reaktion med en utmaning och sedan jobba metodiskt, ett steg i taget, mot ett lojalitetsprogram som passar din affär får du ut det bästa av dina kundrelationer.