Konsten att välja (och hitta) rätt målgrupp
Innan du drar igång en kampanj är det viktigt att du gör ett bra målgruppsurval annars kommer inte kampanjen att få resultaten du vill ha. Och det spelar ingen roll om din kampanj är analog eller om det handlar om digital marknadsföring. Ett bra målgruppsurval är en förutsättning för att du ska få bra resultat så länge du har ett bra erbjudande som målgruppen är intresserad av. Men att göra ett bra målgruppsurval kan vara knepigt och det blir snabbt ett komplext projekt, speciellt om du använder dig att flera adressleverantörer.
Vi har ÅF-avtal med samtliga leverantörer på marknaden. Detta innebär att vi effektiviserar våra resurser och kan på så vis hjälpa dig bättre än någon annan på marknaden. Och vi får vår ersättning från databasägaren, vilket gör att vi kan hålla bättre priser än de flesta andra. Och även om du redan bestämt dig för vilken adresskälla du ska använda kan vi på Reaktion vara din samordnande leverantör så att allt går korrekt till och blir så bra som möjligt för dig.
Det här kan vi hjälpa dig med när det gäller målgruppsurval
Hitta tvillingar
Skulle du vilja ha fler bra kunder och slippa slänga bort delar av budgeten på mindre bra kunder? I så fall är det en bra idé att göra en profilanalys på dina befintliga kunder. På så vis kan du hitta “tvillingar”, alltså kunder som liknar dina bästa kunder. Vi har lång erfarenhet av profilanalyser och hjälper våra kunder dagligen med detta arbete.
Hitta prospekts
Vi kan hjälpa dig att hitta rätt personer att bearbeta och det gäller oavsett vilket media du sedan ska använda för att kommunicera med dem. Vår styrka är att vi kan identifiera var din målgrupp finns och vi vet hur man ska selektera i olika databaser för att få fram precis rätt målgrupp och den kontaktinformation som behövs för din marknadsföringsaktivitet. Du kan välja att köpa adresser från en källa eller kombinera flera källor. Om din målgrupp till exempel är hundägare så vet vi vilket register vi ska ta data ifrån, och hur vi ska identifiera dem på Facebook och Instagram för att koppla ihop flera kontaktytor för bearbetning – både analogt och digitalt.
Hitta rätt adress
Att hålla adressregistret uppdaterat kontinuerligt är ett komplext arbete. Vi har haft kunder som inte kunnat skicka till sina kunder därför att antalet returer var alldeles för stort. Men det kunde vi rätta till genom att tvätta och uppdatera deras kundregister. Vi kan hjälpa dig också. På så vis slipper du kostnaden för att din kampanj inte kommer fram.
Bevaka målgrupp
Vi kan även hjälpa dig med att hålla koll på om något händer inom din målgrupp. Om din målgrupp exempelvis är bilägare med mellan eller hög inkomst, boendes i storstäder och med en viss familjesituation så kan vi sätta upp en bevakning på den specifika målgruppen, så att du alltid kan kommunicera med de som ingår i det urvalet. På så vis är du alltid uppdaterad och kan agera på vad som händer.
Bevaka händelser
Vill du veta när personer i din primära målgrupp fyller år? Du kanske vill veta vad personer i din sekundära målgrupp har köpt för bil? Inga problem. Det kan vi hjälpa dig med. Vi kan även hjälpa dig att ta reda på om din målgrupp gift sig, flyttat eller annat som du kanske har behov av att veta.
Bevaka geografiskt
Vi kan även se till att du får ny data som har någon typ av geografisk koppling. Låt oss säga att du har en butikskedja och att din målgrupp bor inom 30 minuters gångväg. Då kan vi till exempel hjälpa dig nå alla som är nyinflyttade i området. Och hålla koll på när nya personer flyttar in.
Hitta fler kontaktytor
Nästan alla våra kunder försöker hela tiden hitta fler kontaktytor till sina kunder. Hur hittar du till exempel din bästa målgrupp på Facebook? Eller finns de främst på LinkedIn? Vi vet vilka kontaktytor som är väsentliga för dig och kan även hjälpa dig att identifiera rätt personer där för bearbetning. Vi kan också hjälpa dig hitta rutiner för telemarketing-bearbetning, SMS, Facebook, Instagram och se till att din adresslista är NIX-matchad så att du inte marknadsför dig mot personer i målgruppen som specifikt sagt nej till reklam.
Få egen tillgång till olika typer av data
Vi kan även skapa en helt kundanpassad miljö där du kan göra egna analyser och skapa prospectgrupper för bearbetning. Hör gärna av dig till oss så börjar vi med ett strategisamtal för att ta reda på vad som passar just dig bäst när det gäller målgruppsurval.