Johanna förstärker vårt erbjudande inom CRM

Johanna förstärker vårt erbjudande inom CRM

Vår nya kollega heter Johanna Solberg och har under sin karriär jobbat med stora projekt inom bank- och försäkringsbranschen men också varit nordisk marknadschef och etablerat företag.

Säg hej till
Johanna!

Vad har du för bakgrund?

Jag har både varit anställd och egenföretagare genom åren. Har en lång bakgrund inom bank-och försäkringsbranschen men har också hjälpt mindre företag i helt andra branscher med projekt inom marknadsföring, kommunikation och strategi.   

Vad gjorde du innan du började på Reaktion?

Innan Reaktion och jag hittade varann så var jag nordisk marknadschef på Quinyx som interim ett halvår. Ett väldigt roligt uppdrag där jag fick hjälpa bolaget att bygga upp rollen som var ny och behövdes i samband med att bolaget etablerades i andra delar av Europa och andra världsdelar.

Varför började du jobba med CRM?

Jag har alltid varit intresserad av hur man kan skapa långsiktiga relationer till kunder och vilken affärspåverkan det har. För mig har det alltid varit lite märkligt att lojala, trogna och återkommande kunder inte värdesätts på samma sätt som nya kunder.

Varför ska företag jobba med CRM?

Det enkla svaret är att det är en förutsättning för långsiktig lönsamhet, men det är också ett sätt att bättre förstå och få insikter om sina kunder. Om kundernas behov och beteende sedan används och bygger grunden vidare för affärsutveckling, nya produkter, tjänster eller kanske nya kundsegment så är CRM verkligen en minst sagt lönsam investering.

Vad är roligast med CRM?

Att det är ett så väldigt brett område och att det hela tiden finns nya möjligheter. Från affärsstrategier, kundresor, att få insikter om sina kunder till att driva affär och att ha rätt system och verktyg på plats. Jag är i grunden en nyfiken person och jag gillar att lösa problem och att anta utmaningar. Att man dessutom hela tiden får utvecklas och att man aldrig kan bli färdiglärd inom området är ju vansinnigt kul.

Vad är viktigast för att lyckas med en CRM-satsning?

Att starta med syftet med satsningen och att sätta konkret affärsmål. CRM måste vara en del av affärsstrategin och genomsyra hela företaget. Utan det är det lätt att satsningen snarare blir till ett isolerat projekt och inte ger den effekt man hoppats på i varken omsättning, lönsamhet eller i kundupplevelse.

Vad är den största fördelen med CRM?

Att det ständigt finns hela nya möjligheter att utveckla CRM och bli ännu mer relevant i sin kommunikation, oavsett vilket syfte man har långsiktigt. Systemmöjligheter och data att kunna analysera och förstå utvecklas hela tiden inte minst med AI. Dessutom förändras ju våra egna köpbeteenden och hur vi som konsumenter fattar beslut i kombination med att vi förväntar oss att få relevant information och relevanta budskap, så CRM kan aldrig ses som ett färdigt projekt utan som ett pågående arbetssätt.

Vilka är de största misstagen med CRM?

Att man handlar upp ett system/verktyg och då tror att det mesta är löst. En annan vanlig fallgrop som gör att man inte kommer vidare är att man planerar för stora steg och vill ha avancerade kundprogram på plats innan man startar istället för att börja och sedan fortsätta att utveckla steg för steg.

Vilken är din största styrka på jobbet?

Att jag verkligen tycker om det jag gör och att jag alltid är nyfiken. Här på Reaktion är vi dessutom en hel byrå av specialister som älskar att jobba i team, göra skillnad för våra kunder och att ha kul på jobbet.

Vad gör du när du inte är på jobbet?

Även privat är jag nog lite av en projektledare och en nyfiken person. Jag lyssnar gärna på poddar eller en bra ljudbok på väg hem till min man och dotter i Mälarhöjden. Det roligaste jag vet är att prova och kanske lära mig något som jag inte behärskar. Nu senast fick det bli att leta reda på hur man renoverar och klär om en gammal fåtölj från släkten som räddades från att slängas. Annars är jag gärna på vårt landställe där vi ofta har vänner på besök.

Vi är så glada över att ha Johanna hos oss och ser fram emot att få ta del av hennes insikter och lärdomar!