Gör CRM till din BFF

Att göra CRM till företagets BFF (Best Friend Forever) kan kännas som ett oöverstigligt jobb. Men med rätt taktik kan du snabbt bli vän med systemet och hitta enkla och lätthanterliga strategier för att få nya insikter. Här delar vår CRM-strateg Niklas Franke med sig av de bästa tipsen från tjugo år i branschen.

1. Lyckan i det illa

Det är lätt att din vision och planerna för ditt CRM-arbete får dig att känna dig otill- räcklig. Men det är viktigt att bryta ner utmaningarna i mer hanterbara beståndsdelar. Istället för att ha femton olika kundresor och andra initiativ på gång samtidigt, hjälper vi till att hålla fokus på en eller två och få dessa att fungera, utan att du behöver riskera så mycket. Sedan går det alltid att addera fler finesser efter hand.

 

2. Den lågt hängande frukten

Nu i pandemi-tider är det viktigare än någonsin att ha full koll på kunderna i databasen. Vi hjälper till att göra lönsamhets- och engagemangsanalyser för att ta fram de bästa kunderna och bygger sedan strategier utifrån det. Vad gör just de kunderna lojala och hur kan vi få fler kunder att göra på liknande sätt? Med andra ord, merförsäljning till befintlig kund. Det är en sak som ofta är en guldgruva men som lätt glöms bort.

 

3. ”Fin i håret”

Genom att hela tiden kommunicera med våra kunder behåller vi kontakten. Det gäller dock att vara försiktig med att vara för frekvent och att hela tiden vara relevant. Eller som föreläsaren Klas Hallberg säger: ”Vad imponerar mest hos din partner, att vid tio tillfällen säga att hen är fin i håret, eller att simma en gång över Engelska kanalen?”

 

4. Ha ett labb-tänk

Tänk som i ett laboratorium och ha alltid fyra testprojekt i liten skala igång samtidigt. Då blir det enklare att driva utvecklingen framåt och få nya insikter. Så fort en test är klar, startar du en ny. Det ger dig också möjligheten att sätta det som fungerar i produktion och plocka bort det som inte fungerar.

 

Vill du ha hjälp att ta första steget mot ett lönsammare CRM-arbete? Välkommen att kontakta oss på Reaktion genom

niclas.franke@reaktion.se