Direktreklam bäst ROI visar ny undersökning

Enligt en ny undersökning av Warc (World Advertising Research Center) ger kampanjer som innehåller direktreklam bättre effekt på ROI och intäkter än de kampanjer som inte använde DR. Av de 218 kampanjerna som deltog i undersökningen så hade DR-kampanjerna 35 % positivt ROI jämfört med 23 % hos snittet. Dessutom hade DR-kampanjerna hela 95 % i uppmärksamhetsgrad. 

Enligt undersökningen så är skälet till detta att fysisk direktreklam påverkar våra känslor, uppmärksamhet och sinnen.  

Det mest överraskande i undersökningen
Vi som jobbar med direktmarknadsföring är inte så förvånade över att DR ger bättre ROI och intäkter. Vad som däremot var överraskande i undersökningen är att Generation Z, alltså de som är födda mellan 1997 och 2012, gillade direktreklam bäst. Det beror antagligen på att de är uppväxta med digital kommunikation så för dem blir DR något unikt och spännande som fångar deras uppmärksamhet. 

Stort engagemang i DR-kampanjerna
I undersökningen så angav nästan 9 av 10 att de helst ville ha en blandning av fysisk och digital marknadsföring. 42 % angav att de hade läst ett DR-utskick och sedan gått in på nätet för att leta efter mer information. Och hela 84 % angav att de hade scannat en QR-kod från det fysiska utskicket. 

Vill du också få högre ROI på dina kampanjer? Kontakta oss i så fall. Vi har arbetat med direktmarknadsföring i över 20 år. Vi kan hjälpa dig med alla typer av kampanjer både online och offline. Bäst resultat får du som sagt när du kombinerar DR med onlinekampanjer. Slå oss gärna en signal nu när du har det i tankarna så diskuterar vi hur du skulle kunna få bättre effekt, högre ROI och högre intäkter. 

Kontakta Christina Zeijlon på christina.zeijlon@reaktion.se eller 0702-88 87 22.