Webcast: Intervju med Klarnas Marknadschef

E-handlare som Zalando, INKCLub och Lensway var Klarnas identifierade kunder i affärsmodellen, under hela uppstarten från 2005 och fram till 2016. Men en dag ställdes frågan: vem är egentligen vår kund? När Klarna ändrade synssättet på vem som faktiskt är deras kund så gick företaget från att vara ”simplyfing buying" till "smoooth shopping". 

 

Hur tänkte man, hur gjorde man och varför? 

I vår tredje webcast intervjuar vi marknadschefen på Klarna - Christian Cabau för att få en inblick i hur det gick till när Klarna ställde om sig och vad som krävs av ett företag som simmar mot strömmen. Välkommen till en inspirerande webcast-serie där vi intervjuar människor från vår bransch som på ett eller annat sätt utmärker sig i sin insats att skapa kommunikation som inspirerar andra. Du hittar inspelningen längst ner på denna sida. 

 

Modet att skifta synen på vem som är kund

Många är medvetna om att Klarna har gjort en imponerande varumärkesresa de senaste åren, genom att göra precis tvärtemot sina konkurrenter i en traditionell bransch där seriositet och trygghet har prioriterats att kommuniceras under en väldigt lång tid. Från att vara en "blå bank" till att bli en rosa smoooth shopping revolutionär. Men Klarnas resa är mycket större än så. De har inte bara revolutionerat finansbranschen utan också utmanat sig själv i bilden av vem som är kund och hur affärsmodellen ser ut. Från att ha haft ehandlarna som sina kunder och sitt största fokus, precis som andra aktörer i branschen, valde bolaget att vända allt upp och ner genom att istället identifiera konsumenterna som sina kunder. En enorm omställning, som kräver mycket av alla delar i företaget - från produkt till leverans och kommunikation. Bolaget, med sina idag 3 000 anställda, valde en helt ny väg. 

 

Provokatören Christian Cabau

Christian Cabau är mannen som hellre provocerar än går obemärkt förbi. Som han själv säger: "När vi har en kampanj och jag inte har lite ont i magen, då är det playing it to safe. Då kommer vi inte få någon effekt." Tillsammans med sina kollegor har han sett till att Klarnas Smoooth-koncept är synligt och kännbart i varenda del av bolaget, att konceptet utvecklats vidare och att både ledningsgruppen och marknaden fortsätter att utmanas. Christian nominerades till Årets Marknadschef 2019 av Marknadsföreningen i Stockholm, och är dessutom en populär talare och inspiratör. 

 

Christian Cabau, marknadschef Klarna & Jan Ringsø, VD Reaktion