Så får du uppmärksamhet och blir sedd

DM-way of thinking 

Hur får du uppmärksamhet och blir sedd?

Att bli "observerad" är den grundläggande nyckeln i de flesta marknadsföringsteorier - och det står ofta i motsats till design som främjar en grafisk harmoni. Något som designern tycker om rent estetiskt kan vara något som mottagarna inte uppfattar, just för att det saknas den kontrast vi behöver för att observera något. För att bli sedda behöver vi nämligen sticka ut, det vill säga avvika från omgivningen, så att vi ger mottagarens en impuls som hjärnan väljer att aktivera. 


Det kan vi göra genom att t.ex. förstå hjärnan färgkombinationshierarki, det vill säga vilka färger som drar till sig mest uppmärksamhet.  Det är först när vi uppmärksammar en annons eller banner som själva budskapet får sin betydelse. Ser vi det inte, så finns det inte. 
 

Hjärnans inre nätverk

Hjärnans ”inre nätverk”, det neurala nätverket, är uppbyggdt av neuroner (celler) som styr vår personliga utveckling, vårt tal, som medverkar i våra beslut, med mera. Ju mer vi använder vårt neurala nätverk desto starkare blir det. Skicklighet och kompetens skapar ett nätverk som hjälper oss att bli bättre.
 

Om vi skulle sakna neurala nätverk tar reptilhjärnan våra beslut. Reptilhjärnan styr våra basala behovsfunktioner såsom rädsla, hunger, sexuell lust, sömn och så vidare, och detta är vår kropps starkaste drivkraft. Kan vi använda dessa drivkrafter i vår kommunikation så får vi en högre nivå av uppmärksamhet hos betraktaren.
 

Hur det funkar i verkligheten

Exempel på hur det skulle kunna se ut i ett bildval: om en eller flera personer på en bild möter dig med blicken så blir du mer påverkad än om personerna i bilden tittar åt ett annat håll. Detta styrs helt av vår reptilhjärna som instinktivt möter blicken för att utvärdera om personen är ett hot eller kanske en möjlig parningspartner (ja, det låter primitivt men så är ju även våra basala funktioner som styr oss mer än vi tror). 
 

Lär dig behärska konsten 

Med kunskap om våra naturliga bakomliggande reflexer som styr vår uppmärksamhet, och en förståelse för de retoriska stegen i en dialog med vår målgrupp utifrån ett direktmarknadsföringsperspektiv, så kan du mer effektivt skapa uppmärksamhet, och påverka mottagarna till nästa steg i kundresan. Hur du går tillväga mer konkret vill vi hjälpa dig med, genom att erbjuda dig en kurs i dessa insikter. 

 

Kurs i DM-way
of thinking 


Här är de övergripande insikterna vi vill ge dig i vår kurs:

  • Vilka är de bakomliggande mekanismerna som styr vad vi ser och hur vi väljer att agera?
  • Hur ska vi arbeta med bilder och färger för att synas i konkurrensen med övriga och bli sedda? 
  • På vilket sätt ska vi bygga upp dialogen för att för att beröra och bli lästa?
  • Vilka olika retoriska steg innehåller en direktmarknadsföringsdialog och när säger vi vad? 

Kostnadsfri kurs - anmäl dig och dina kollegor idag 

Just nu erbjuder vi denna kurs kostnadsfritt, och vi har utrymme för 10 deltagare åt gången eftersom vi vill att alla ska få ut så mycket som möjligt av kursen. Du är välkommen att anmäla dig själv, eller en hel grupp från ditt företag. Vill ni så kan vi företagsanpassa det genom att ni ger oss input kring era kommunikationer idag, era utmaningar eller önskemål om specifika delar som ni funderar över när ni skapar er kommunikation. 

Vår DM-way of thinking-kurs går igenom den grundläggande elementen i 2 steg om ca 1-1,5 h.


Steg 1 - Den snabba dialogen och varför 

Steg 2 - Den utförliga dialogen

 

När, var, hur? 

Vi tar emot intresseanmälningar för kursen och tar därefter fram förslag på datum som passar er. Beroende på önskemål och antalet anmälningar kommer vi att erbjuda fler kurstillfällen. 

 

 

Kursledare: Torbjörn de Jager, strateg datadriven kommunikation & DM-specialist
Maila mig 
gärna om du har några önskemål eller funderingar. 

Forskningen avslöjar, så tar du bättre beslut - artikel publicerad av Torbjörn de Jager.