Lär dig påverka dina mottagare

Lär dig påverka dina mottagare

DM-way of thinking

Eller: Hur du skapar uppmärksamhet och engagemang genom att tala till våra naturliga reflexer. Det är många delar som påverkar resultatet av en direktmarknadsföringskampanj. Att få mottagarna att ta till sig av budskapet, förstå innehållet och att även få dem att agera såsom vi önskar, är en komplex sammansättning av flera olika komponenter, såsom ordval, färgval, produktion av enhet, förståelse för hur en mottagare hanterar en fysisk enhet eller tar till sig en landningssida, paketering av erbjudande och mycket annat.

Dagens fokus på UX-design (user experience design) kommer ur en förståelse av vikten att kunna påverka användare av en digital tjänst, så att de både tilltalas av den och använder den på önskvärt sätt. I marknadsförigssammanhang har samma förståelse landat i något vi kallar för DM-way of thinking, vilket är kunskap om att påverka mottagarna av vår kommunikation genom att förstå bakomliggande faktorer kopplat till våra beteenden. För oss är det en ny benäming på något som sitter i vår ryggmärg sedan länge, och nu vill vi dela med oss av våra kunskaper. 

Kurs i DM-way
of thinking


Här är de övergripande insikterna vi vill ge dig i vår kurs:


Kostnadsfri kurs - anmäl dig och dina kollegor idag 

Just nu erbjuder vi denna kurs kostnadsfritt, och vi har utrymme för 10 deltagare åt gången eftersom vi vill att alla ska få ut så mycket som möjligt av kursen. Du är välkommen att anmäla dig själv, eller en hel grupp från ditt företag. Vill ni så kan vi företagsanpassa det genom att ni ger oss input kring era kommunikationer idag, era utmaningar eller önskemål om specifika delar som ni funderar över när ni skapar er kommunikation.

När, var, hur? 

Vi tar emot intresseanmälningar för kursen och tar därefter fram förslag på datum som passar er. Beroende på önskemål och antalet anmälningar kommer vi att erbjuda fler kurstillfällen.

Vad får du ut av de här insikterna? 

Har du kunskap om människans grundläggande beteende och varför det fungerar som det gör, så kan du lättare få dina mottagare att agera som du önskar. Genom att använda design och form kan vi manipulera och styra läsarens reflexer.

Låt oss ta bildval som ett exempel. En läsare som får rangordna vad de uppfattar mest attraktivt i valet av bilder, så kommer barn på 1:a plats och vuxna på 2:a plats, medan produkter hamnar först på 8:e plats. Kunskap som är vägledande när vi ska välja bilder för olika målgruppsurval. Ofta är det lätt att bli hemmablind och kommunicera inifrån och ut, så även vid bildvalet. Så hur påverkas din kampanj av att du låter produktbilden stå i fokus hos din målgrupp? 

Har vi kunskap om vår målgrupp kan vi anpassa våra bildval så att personerna vi visar upp matchar våra målgrupper i ålder, stil, intresse och dylika parametrar. Känner vi inte till vår målgrupp så kan en bild på personer få en sämre effekt än produktbilder då bilden inte matchar målgruppen. Det innebär närmligen att dina mottagare i lägre grad känner tillhörighet med din produkt. 

Vår DM-way of thinking-kurs går igenom den grundläggande elementen i 2 steg om ca 1-1,5 h.


Steg 1 - Den snabba dialogen och varför 

Steg 2 - Den utförliga dialogen

Kursledare: Torbjörn de Jager, strateg datadriven kommunikation & DM-specialist
Maila mig 
gärna om du har några önskemål eller funderingar.

Forskningen avslöjar, så tar du bättre beslut - artikel publicerad av Torbjörn de Jager.