Gör du de här 9 misstagen? Del 1
Krister Maxe har samlat några av de vanligaste misstagen som företag gör när de marknadsför sig mot sina potentiella kunder. De här misstagen är enkla att åtgärda, och kan ge dig ett betydligt bättre resultat. Del 1 av 2.
Det spelar ingen roll om det handlar om Facebook-kampanjer, säljbrev, annonser, hemsidor, Google Adwords, DM-kampanjer, e-postutskick eller något annat sätt som du marknadsför ditt företag på.
Mitt råd är därför att du ska ta fram den här artikeln varje gång du ska göra någon typ av marknadsföringskampanj för ditt företag. Se rapporten som en checklista och använd den så kommer du att sälja mycket mer än du gjort tidigare.
Misstag 1: Du vet inget (eller bara lite) om dina kunder
Har du någon gång satt dig ner och funderat på vad dina kunder vill ha? Eller ännu bättre, har du frågat dem? Vet du vilka problem dina kunder har som dina produkter kan lösa? För det är just det du ska göra. Lösa dina kunders mest kritiska problem och göra deras liv enklare och bättre. Gör du det i dina säljbrev, annonser, e-postutskick och så vidare? Eller berättar du bara hur förträffligt ditt företag är och hur länge ni har funnits?
Om du tar en titt på de flesta texter som skrivs så handlar det just om företaget. Eller så beskrivs bara produktens egenskaper och fakta. Det tråkar bara ut läsaren. Hon vill ha svar på frågan: ”Jaha, och vad får JAG ut av det här?”
Med andra ord: Dina potentiella kunder bryr sig inte om dig, din produkt eller ditt företag. Ledsen, men det är så det är. Kunden bryr sig bara om sig själv och vill veta om din produkt ger dem de fördelar de letar efter. Hur den löser något av deras problem och förbättrar deras liv. Tänk på det när du skriver. Det kommer att göra underverk för dina texter. Skriv om hur din produkt/tjänst löser dina kunders problem och gör deras liv enklare och bättre.
Misstag 2: Dina erbjudanden är lätta att tacka nej till
Har du sett filmen Gudfadern? Om inte så kila iväg till videoaffären och hyr den. Du kommer att lära dig ett och annat. Men till skillnad från Gudfadern så behöver du inte anlita en torped för att få din vilja igenom. Du kan enkelt få dina kunder att köpa från dig om du ger dem ett erbjudande som är för bra att tacka nej till. Och det bästa sättet att göra det på är att förflytta risken med köpet från kunden till dig. Här är två exempel med samma erbjudande. Det andra erbjudandet har flyttat risken till dig. Vilket erbjudande skulle du välja?
”Hemmabio till 30 % lägre pris än våra konkurrenter”
”Nu kan du köpa ett hemmabiopaket till 30 % lägre pris än våra konkurrenter. Om du hittar ditt hemmabiopaket billigare hos någon annan inom de närmsta 3 månaderna så är det bara du säger till så betalar vi mellanskillnaden. Plus, du har 30 dagar på dig att prova hemmabiopaketet. Är du inte nöjd får du pengarna tillbaka”.
Ja, ja, jag vet. Du kanske inte kan lova 30 % billigare än dina konkurrenter av en eller annan anledning. Men du kan sätta dig ner och fundera ut ett erbjudande som är lättare att säga ja än nej till. Du kanske kan lägga till en premie eller två. Du kanske kan sänka priset och lägga till en premie och/eller förlänga din garanti. Ta en ordentlig funderare på det här för det är just erbjudandet som är avgörande när du ska sälja med säljbrev, annonser, DM-kampanjer och e-postutskick.
Misstag 3: Du är inte trovärdig
Jo, du ska lova dina kunder att du löser deras problem och att de får ett enklare och bättre liv. Men lova aldrig något du inte kan bevisa. Trovärdighet ökar försäljningen. Både garantier och testimonials (kundintyg) ökar trovärdigheten för ditt företag. En stark garanti visar att du tror på din produkt och kundintyg bevisar att dina kunder är nöjda med sina inköp.
Vill du ha ett enkelt (men överraskande kraftfullt) sätt att öka trovärdigheten när du säljer dina produkter eller tjänster? Bra. Gör så här: Fråga en av dina kunder om han eller hon är villig att rekommendera din produkt. Låt texten vara skriven från den personen och hur hon har dragit fördel av produkten eller hur den har löst ett problem. Flera av mina kunder använder den här taktiken med förvånansvärt bra resultat. En av mina kunder kör annonser som nästan bara innehåller referenser från nöjda kunder. Prova du också så ska du se att försäljningen skjuter i höjden.
Misstag 4: Dina texter är inte tilltalande
Din annons når tusentals, kanske till och med hundratusentals på en gång. Men vet du en sak? Den läses bara av en person i taget. Det är aldrig två personer som samtidigt läser din annons eller säljbrev. Skriv därför till en person. Och skriv som om du pratar med en god vän om din produkt. Använd samma ord och samma uttryck som i en konversation med en kompis.
Jo, det gäller även om du säljer tekniskt komplicerade produkter eller sofistikerade finansiella tjänster. Du pratar fortfarande med en person. Men, naturligtvis ska du anpassa språket till den du skriver till. Om du till exempel skriver till golfare så har du ett annat tonfall än om du skriver till advokater. Men du pratar fortfarande med en person. Och kom alltid ihåg det här: Alla gillar att bli behandlade som en smart person. Inte som en dumskalle.
Prova själv. Du kommer att bli glatt överraskad av resultaten.
Del 2 kommer inom kort, håll utkik på Nyheter.
Om Krister Maxe
Copywriter och författare till ett flertal böcker. Några av de företag han hjälpt med marknadsföring under de senaste 20 år en är exempelvis: IKEA, Svenska Spel, SAS, BlueStep, Nordea, ComHem, Renault, City Gross, Svenska FN-förbundet och Försvarsmakten. Krister håller även utbildningar i kreativ kommunikation.