Trendspaning från en av världens största Martech-konferenser

DMEXCO genomfördes i år i Köln, Tyskland och var återigen samlingsplatsen för den digitala marknadsföringsindustrin. Som vanligt var alla stora företag som Google, Adobe, Microsoft, Facebook och SalesForce på plats och visade upp sina senaste och mest innovativa produkter. I år hade DMEXCO cirka 1 000 utställare från 40 länder, över 600 föreläsare och cirka 40 000 besökare. 

 

Årets tema: “Trust in you”

Temat i år var “Trust in You”, alltså det centrala förtroendet för den digitala ekonomin hos konsumenterna. Detta diskuterades av digitala experter och beslutsfattare från hela världen. Det här temat återspeglade på nästan alla scener och många av utställarna hade även inkluderat sina egna tolkningar av temat. 

 

Förtroende är det nya svarta

Som sagt handlade en stor del av diskussionen på DMEXCO om förtroende. Och det är inte så konstigt med allt som pågår i samhället; GDPR, Fake News, hackingskandaler och så vidare. Förtroendet för branschen är på väg ner i gyttjan. Och alla vet om det. Men vad ska man göra? Ja, det beror såklart vilken bransch du är i, men i det stora hela behöver du mer transparens i din marknadsföring, vilket är lättare sagt än gjort. 

 

Komplex framtid

Stephanie Buscemi, marknadschef på Salesforce berättade bland annat att det aldrig tidigare varit bättre att vara marknadsförare än nu. Vi har enorma mängder data vi kan använda för att skapa konsekventa upplevelser för våra kunder (vilket 78 % av dem förväntar sig). Men vi blir mer och mer misstänksamma mot hur vår data används.

Och det är därför som vi måste jobba hårdare med att få våra kunder att känna förtroende för både vårt varumärke och för hur vi marknadsför oss. Därför att förtroende driver köpbeslut. Förtroende bygger lojalitet. Och förtroende gör att det blir lättare att anställa och behålla medarbetare. Det innebär att vi behöver bygga värdebaserade varumärken. Både i vår företagskultur, i vår content och i vårt community. 

 

Transparent marknadsföring - hur du vinner i framtiden

Att bli mer transparent i din marknadsföring kommer att vara en av nycklarna för att vinna förtroende hos din målgrupp. Ett komplext problem är att kunderna vill ha personifierade erbjudanden men de vill inte att du använder informationen du har om dem för att skapa dina erbjudanden.

Matt Brittin, President of EMEA Business & Operations på Google berättade bland annat att Google numera ger konsumenterna kontroll över vilka annonskategorier de vill se. Och Google jobbar också på att skapa relevanta annonser samtidigt som de sparar mindre av din personliga data.

Att jobba med transparens inom marknadsföringen är något som du bör börja med nu så att ditt företag eller företaget du jobbar på både är relevant och förtroendeingivande i framtiden. 

 

https://dmexco.com