Datadrivna kundinsikter ger högre intäkter

Säg hej till
Christofer! 

 

Vad har du för bakgrund? 

Jag har studerat nationalekonomi och statistik vid Uppsala Universitet samt utlandsstudier i Bologna (sedan dess har Italien legat mig varmt om hjärtat).

 

Vad gjorde du innan du började på Reaktion? 

Jag är konsult inom Data Science & Business Intelligence på B3 Consulting Group. Parallellt med Reaktion så hjälper jag även Svenskt Näringsliv med att komma igång och höja sin nivå av Business Intelligence, i programmet Power BI.

 

Varför började du jobba med CRM?

CRM hittade mig kan man säga – i min roll som analytiker så arbetar jag med många olika datakällor som jag blandar och kokar ner till insikter av olika sorter. CRM blev en naturlig källa, då mycket av kunders beteende går att hitta i CRM-data.

 

Vad är roligast med CRM?

Det roligaste med CRM är att få företagen att se vilken otrolig guldgruva de ofta sitter på, få dem att gå ifrån subjektiva antaganden om sina kunder till att börja jobba mer datadrivet och nå en högre mognadsgrad och testa hypoteser sprungna ur analys som sedan skapar värde.

 

Vad är viktigast för att lyckas med en CRM-satsning? 

Ur analytikerperspektiv – tänk till före. Vad vill ni ha ut ur ert CRM och varför? Vilken data vill ni samla in? Vilken data har ni inte idag? Ibland kan en sådan satsning vara en så kallad unknown unknown. Det vill säga, du vet inte vad du själv inte vet att du vill ha. Ofta upptäcker man det efteråt och får göra om mycket jobb. Där kan vi komma in och hjälpa till inför en satsning – hjälpa företag att vrida och vända på kravspecifikationen.

 

Vad är din roll på Reaktion? 

Jag har sedan i slutet av förra året hjälpt Reaktion med att förstärka sitt erbjudande inom tyngre datadrivna kundprojekt, särskilt inom CRM, modellering och målgruppsurval. Jag hjälper företag att komma igång med och förbättra sina datadrivna kundsinsikter. Det kan vara att bygga prediktiva modeller för att förutse ett visst beteende, skapa segmenteringsmodeller för att enklare hitta nya målgrupper och diversifiera sin kommunikation till dem. Det kan också handla om att hjälpa kunden att skapa analysplattformar i till exempel Power BI för att kunna visualisera sin data på nya sätt (ofta i kombination med annan data!). Jag hjälper även till med förstudier, till exempel vid en uppstart av CRM eller en BI-förstudie. En bred, rolig och utmanande roll helt enkelt!

 

Varför ska företag jobba med CRM? 

Företag ska jobba med datadrivna kundinsikter, där är CRM en vital del. För att vara relevant för sina kunder måste företag förstå sina kunder bättre. Det gör man genom att bland annat ha ett genomtänkt ramverk för CRM och alla touchpoints för sina kunder. Det kräver också att man som företag vågar testa nya hypoteser (som kommit ur analys) och sedan följer upp allt man gör. Vad fungerar? Vad fungerar inte? Varför fungerar det inte? 

 

Vilken är din största styrka på jobbet?

Det är nog att jag är extremt nyfiken och vetgirig. Finns inget bättre än att få sätta tänderna i en stor kunddatabas och se vad man kan hitta. Till det så har jag under åren arbetat väldigt brett med analys över många vertikaler, det gör att man har en bred verktygslåda som kan komma till användning på olika sätt. Kanske något som funkar för en matkedja kanske kan appliceras för en träningskedja?

 

Vad gör du när du inte är på jobbet? 

Jag gillar mat, musik, resa och träning – gärna i kombination. Jag är nu i sluttampen att göra klart en Svensk Klassiker. Nästa år har jag fått äran att vara med Team Rynkebys välgörenhetscykling till Paris till förmån för Barncancerfonden, vilket ska bli väldigt kul. Jag spelar även trummor i ett jazzband och älskar att gå på konserter (inte bara jazz).

 

Nyfiken på att veta mer om vilka slutsatser man kan dra från ert kunddata? Hör av dig till Christofer. 

christofer.jorgensen@reaktion.se