Interactive storytelling i reklam – finns det?

Storytelling har länge varit ett verktyg som företag använder för att skapa intresse för sina produkter. Och ett framgångsrikt sådant – bara den senaste tiden har diskussionen gått het om huvudrollen i den senaste reklamen för en känd svensk matkedja. Men går det även att involvera kunderna för att skapa berättelsen om varumärket – och vilka risker finns?

 

De flesta sociala media-kanalerna jobbar idag med interactive storytelling. Att bjuda in kunder att skapa innehåll kopplat till företagets produkter och sedan använda det i sina egna flöden (så kallad User generated content) är ett bra sätt att skapa innehåll som engagerar och lojaliserar.

 

Risker med interactive

Den historia dina kunder berättar är dock kanske inte alltid den ni vill förknippas med – och därför gäller det att försöka styra berättelsen och göra det hela rätt redan från ”Det var en gång …” Med smart taktik får du följarna att fortsätta på den historia som du från början har sett framför dig och dela något som bidrar till er framgångssaga.

 

Ett lyckat exempel

När damhygienföretaget Always, som länge försökt få till en feministisk approach, lyckades med interactive storytelling i sin kampanj Like a girl för några år sedan, blev det en världshit. Här kombinerade de något brann för själva med något som kunderna tyckte var extra viktigt – och hjälptes sedan tillsammans åt att interagera och sprida frågan. Men det var inte den enda framgångsfaktorn. Att styra berättelsen i den riktning de ville genom hashtagen #likeagirl var avgörande. Inte bara fick de miljontals människor över hela världen att engagera sig och dela deras klipp och videos, utan fick unga att förändra sin syn på uttrycket ”Like a girl” från något negativt till något positivt – något de aldrig hade klarat på egen hand.

 

Rikta frågan

Så vad ska man tänka när man vill bjuda in sina kunder till storytelling på sociala media eller i andra kanaler? Det viktigaste är att veta vad man vill ha ut av det hela och försöka rikta frågan på ett tydligt sätt. Då finns potential att använda interactive storytelling som ett verktyg som berättar din berättelse – på det sätt som du vill ha den.

 

Vill du ha hjälp med interactive storytelling? Välkommen att höra av dig till jan.ringso@reaktion.se