Jobba agilt – vad menar vi egentligen?

Många företag slänger sig med uttrycket ”agilt”, men vad betyder det för hur vi arbetar och vad blir fördelarna för dig som kund? Här försöker vi reda ut begreppen.

 

Ordet ”agilt” kommer från det engelska ordet ”agility” – som i rörlighet – och precis som i hundsportsvarianten handlar det om att vara snabb. Att kvickt kunna anpassa sig till en ny situation är vad det hela handlar om, något som visat sig vara en extra bra egenskap idag när världen förändras mer än någonsin.  

 

Mekaniskt är motsatsen

Ett agilt arbetssätt är alltså motsatsen till ett mekaniskt arbetssätt. Det traditionella, mekaniska systemen är ofta ägarorienterade, granskande och detaljplanerande. Helt enkelt tvärtemot ett agilt system som istället är kundorienterat, flexibelt och utgår från medarbetarnas inre motivation.

 

En kunskapsresa

För oss betyder vårt agila sätt att vi ser arbetet som en kunskapsresa, snarare än något som bygger på förutfattade meningar om hur saker brukar vara. Visst använder vi tidigare kunskap och erfarenhet i projekten, men vi ser också till att hela tiden testa och utmana det vi producerar. Att se på gamla sanningar med nya ögon och kunna anpassa oss till en förändrad spelplan, marknad, målgrupp, budget eller värld, är avgörande.

 

Digitalisering underlättar

Digitaliseringen hjälper oss vara ännu mer förändringsbenägna. Den förser oss med data som gör att vi kan utgå från verkligheten, snarare än gissningar. De anpassningsbara systemen underlättar i en snabbrörlig värld och ger oss möjligheten att planera, men fortfarande snabbt kunna anpassa oss till nya förutsättningar.

 

Några nyckelord

För oss sitter ett agilt arbetssätt i ryggmärgen, men för andra kanske det behövs en förändring av hela företagskulturen. Vi tror i alla fall att flexibilitet och snabbrörlighet är nycklar för att överleva på framtidens marknad, oavsett vilka hinder som dyker upp längs agilitybanan, förlåt – vi menar vägen.

 

Vill du höra mer om hur vi arbetar agilt i dina projekt eller starta ett nytt? Kontakta jan.ringso@reaktion.se