Digital nudging hjälper dig nå ut

Idag har nog de flesta hört talas om nudging – det kraftfulla verktyget för att förändra beteenden och ”knuffa” en målgrupp mot rätt val. Men det finns fortfarande områden att utforska, inte minst kopplat till digital marknadsföring.

Genom att arrangera en valsituation där vi lyfter fördelarna med ”det rätta” valet kan vi underlätta mottagarens beslut. Ett analogt exempel är företaget som la en matta i entrén och fick 33 procent fler av medarbetarna att välja trapporna. Hur? Genom ett enkelt budskap: ett glatt hjärta och en pil mot trapporna och ett trött hjärta med en pil mot hissen. Ett vägledande synsätt i hela kommunikationskedjan kan förändra beteenden och förbättra användarupplevelsen ­– även på webben.

 

Målgrupp, målgrupp, målgrupp

Även digital nudgning är kopplad till målgrupp och en specifik situation. För att lyckas krävs att du känner din målgrupp och vet hur målgruppen tänker, vad som är avgörande för dem i den riktning de är på väg och vilka parametrar som spelar in. Då kan du lyfta fram dina val med en tydlig kommunikationsidé.

 

Design som huvudingrediens

För att få nudging att fungera, krävs också att vi designar beslutsmiljöer som leder besökarna. Med färger, tydlighet och rörliga videos har vi ännu större chans att lyckas på webben. Men även här krävs fingertoppskänsla, alltför många valmöjligheter och distraktioner kan få oss att agera irrationellt – och det kan ge motsatt effekt.

 

Gamification underlättar

Tävlingsmoment är ett utmärkt sätt att ”knuffa” mottagaren mot rätt beslut. Att samla poäng eller få någon slags belöning är alltid lockande, något många detaljhandlare tidigt började utnyttja. Först skickas en påminnelse om något, sedan ges en form av bonus eller rabatt. Är belöningen valfri och inte styrande, kan det fungera väl.

 

Är det rätt är det lätt

Inom nudging är det helt enkelt viktigt att göra det enkelt att ta rätt beslut. Är skrivaren förinställd på dubbelsidig utskrift, väljer fler det alternativet – för att det är lätt. Tydliga riktlinjer resulterar i ”rätt” val. Men det kan vara bra att komma ihåg att nudging inte enbart handlar om att öka försäljningen, utan helst ska ha ett högre syfte, som att hjälpa kunden konsumera hållbart.

 

Morötter snarare än piskor

Förbud och pekpinnar bör undvikas när vi vill förändra beteenden. Inte bara för att de fungerar dåligt, utan också för att de kan få oanade konsekvenser. En förskola i England försökte till exempel få föräldrarna att hämta sina barn tidigare genom att införa en straffavgift efter en viss tid – vilket resulterande i att ännu fler hämtade senare. Föräldrarna tyckte nämligen att de ändå betalade för att ha sina barn kvar längre …

 

Först är bäst

I vilken ordning du presentera kundens val har stor inverkan på vad de slutligen väljer. Ett lägre pris jämförs med ett högre, javisst, men man har också upptäckt att det går att använda så kallad decoy pricing – där ett premiealternativ får fler att välja mellanalternativet. Även här spelar enkelheten in. När det gäller listor tenderar vi att välja det som står först. Om ett vegetariskt alternativ står överst på menyn har man märkt att det väljs oftare. Ett enkelt sätt att hjälpa kunden välja nyttigt och klimatsmart.

 

Bjud på sociala bevis

Slutligen tänkte vi lyfta en av de största fördelarna med nudging i digital marknadsföring: vi kan enkelt använda sociala bevis för att bekräfta ett val. När du till exempel lyssnar på en ljudbok hos en streamingtjänst kan du mötas av ”55 andra lyssnar på den här boken just nu”. Surfar du runt på hotellrum ser du kanske ”3 rum finns kvar”, vilket skyndar på beslutet.

 

Fyra snabba nudging-tips:

Skapa en riktning för projektet (vad vill ni uppnå)

Förstå användarens verklighet (lär känna din målgrupp)

Designa din nudge (Communication is everything)

Utvärdera och mät via A/B-tester (och vässa din nudge)

 

Vill du ha hjälp att förändra ett beteende eller underlätta valsituationen för dina kunder? Hör av dig till Jan.Ringso@reaktion.se 

 

Källa: Chalmers, Beteendelabbet