Bye bye 2020, välkommen 2021

Så går vi mot slutet av året som tog oss alla med överraskning. Men när vi ser tillbaka på vår trendspaning förra året är det ändå förvånansvärt mycket som slagit in. Här vågar vi oss också på att kika i spåkulan inför ett förhoppningsvis ljusare 2021.

Vi är nog många som lämnar 2020 bekom oss med en lättnadens suck. I Corona-pandemins spår har utmaningarna för företagen varit fler än vanligt och förväntan inför nästa år större. De 3 trenderna vi trodde på förra året har gått så här:

1. Självservice

När online-handeln ökade, mycket på grund av pandemin, höjdes också mycket riktigt kraven på att snabbt kunna använda självservice. Idag implementerar de flesta intelligentare spårning och smidigare e-handelslösningar i form av avancerade chatbots. 

 

2. Artificiell Intelligens

I början av året spådde vi att fler skulle använda AI för optimerade kampanjupplevelser och oj, vad det stämde. AI är inte längre något nytt, utan en hygienfaktor i dagens CRM-system. Även i vardagen har AI smugit sig in allt mer i våra liv och används för att hantera stora mängder data – och styr allt från våra kylskåp till en del av bil- och flygtrafiken. Vad gäller lojalitet är den en nödvändighet för att skapa individanpassade upplevelser.

 

3. Hyperpersonalisering

Det här är något av Reaktions hjärtefråga, att skapa hyperpersonaliserade marknadsföringsupplevelser och något som kundernas kunder idag förväntar sig. Företag behöver år 2020 ha full koll på sina kunders historia, preferenser, sammanhang och relation till produkten eller tjänsten – och kommunicera det.

 

3 trender vi tror på inför 2021

 

1. Utveckling av Social CRM

Integration av sociala media-kanaler till CRM-plattformar är något som kommer stort. De ger en bättre överblick av vad kunderna postar och möjliggör att använda sociala CRM-system för att interagera och vara tillgängliga på ett helt annat sätt än förut. Det i sin tur skapar starkare relationer och lojalare kunder.

 

2. Tillgänglighet, tillgänglighet, tillgänglighet

Med pandemin och social distansering gick utvecklingen av e-handeln i dubbel fart. Något som ständigt ställer större krav på varumärkets digitala närvaro. Företagen måste använda data på ett smart sätt för att visa kunderna att de lyssnar och finns där i den sekund de behöver dem, för att inte riskera att affären går till någon annan – bara ett knapptryck bort.

 

3. Röststyrning

Ljud har varit på tapeten länge nu, men har också fått sig en skjuts framåt i tekniken. Röststyrning blir ett verktyg som allt fler kommer att eftersträva, eller som Adobes researach on voice technology säger: ”Almost all users (94% procent) consider vocie technology easy to use”. Voice kommer spara tid och öka livskvaliteten hos konsumenten 2021.

 

Håller du med? Berätta gärna vad du tycker – besök vår instagram eller lägg upp i ditt flöde och märk din kommentar med #dinreaktion