Den datadrivna strategin bakom Vinlistan.se

Domaine Wines importerar viner från jordens alla hörn. Vinet ska vara prisvärt, oavsett hur mycket du betalar och arbetet på vingårdarna ska vara miljövänligt och hållbart. Samarbetet med vinproducenterna är oerhört viktigt för Domaine Wines och bygger på långsiktiga och personliga relationer. 

 

Strategi

Den datadrivna strategin utgick från att content-sajten både gjordes mätbar och spårbar på individnivå – i alla steg av kundresan.

 

Lösning

Innehåll gjordes högrelevent för varje individ. Hen inspirerades och guidades i vinets värld samtidigt som sajten också utgjorde en plattform för olika vinproducenter att få presentera sig.

Riktad kommunikation baserad på data

Primära kanaler för att driva trafik till Vinlistans artiklar var Facebook samt via e-mail marketing med individanpassade nyhetsbrev. Räckvidd var ca 40 000 personer.

 

Utifrån vad individen visar intresse för kunde vi därefter rikta och skräddarsy kampanjer baserat på data till specifika målgrupper via e-mail eller Facebook.