Hur du behåller dina kunder längre med en vinnande contentstrategi

Hur du behåller dina kunder längre med en vinnande contentstrategi

Det finns många undersökningar om hur mycket dyrare det är att jaga in nya kunder jämfört med att behålla dina kunder. Beroende på vilken undersökning du väljer att tro på så ligger kostnaden 5-25 gånger högre att skaffa nya kunder jämfört med att sälja till dina befintliga. Därför är det viktigt att du ser till att du minskar antalet kunder som smiter iväg och handlar hos dina konkurrenter. Har du några frågor eller bara vill prata om minskad churn, tveka inte, ring eller maila jan.ringso@reaktion.se / 070-831 31 39.

Det finns naturligtvis flera saker du kan göra för att behålla dina kunder. Ett effektivt sätt är att skapa en vinnande contentstrategi. Häng med nu så ska vi kolla in några beprövade metoder för att se till att kunderna stannar och handlar hos dig.

Skapa relevant och engagerande content
För att minska risken att kunderna slutar handla av kan du bjuda på content som är relevant för dina kunders behov och intressen. Men hur skapar man relevant och intressant innehåll? Det gör du genom att förstå dina kunders pain points, utmaningar och intressen. Du kan till exempel skapa:

  • Användbara tipsguider
  • Läsvärda blogginlägg
  • Inspirerande kundhistorier
  • Personliga rekommendationer.

Och mycket annat. På så vis kommer du att öka dina kunders engagemang och intresse. När du hjälper dina kunder att lösa sina problem blir ditt företag sänker du risken att de smiter iväg och köper av någon annan.

Använd insikter om dina kunder för att skapa bättre content
En av de bästa metoderna för att få dina kunder att stanna kvar är att använda data och insikter som du har om dina kunder. Det är därför viktigt att du samlar in, analyserar och drar slutsatser om dina kunders beteenden, intressen och problem.

När du har gjort det kommer du kunna skapa ännu bättre content, i vissa fall helt skräddarsytt för vissa segment av dina kunder. Kom därför också ihåg att använda segmentering och personifiering när du arbetar med ditt content. Detta kommer att skapa en starkare koppling mellan ditt företag och dina kunder vilket ökar chansen att de stannar kvar och blir lojala kunder.

Satsa på kvalitet, inte kvantitet
För att kunderna ska stanna kvar och fortsätta handla behöver du få dem nöjda och intresserade av ditt content. Ditt innehåll måste därför ha hög kvalitet. Detta innebär att du behöver skapa content som är värdefull, som är lätt att förstå och som är välskriven eller välproducerad. Ta dig därför tid för att se till att ditt content håller hög kvalitet.

Naturligtvis är det också viktigt att ditt innehåll är anpassat så att det passar ditt varumärke. Och en sak till. När du bjuder dina kunder på innehåll av hög kvalitet så visar du dem att ditt företag faktiskt bryr sig om deras upplevelse och att du och dina kollegor hela tiden strävar efter att erbjuda det bästa.

Skapa en dialog med dina kunder
Vet du vad den största anledning till att konsumenter slutar köpa av ett visst företag? Det är att företaget inte bryr sig. De svarar inte i telefonen, det tar veckor innan man får svar på mail, och så vidare. Men när du visar att du vill ha en dialog med dina kunder så kommer fler att stanna kvar.

Dina medarbetare kan till exempel vara aktiva på sociala medier, du kan se till att kundservice håller en högre standard än dina konkurrenter och du kan regelbundet skicka ut nyhetsbrev med nyheter, erbjudanden och annat värdefullt innehåll.

Visa även att du värdesätter deras åsikter och uppmuntra feedback från dina kunder. Se till att du har en öppen dialog med dina kunder så att de får en positiv upplevelse av ditt företag. Genom att bygga starka relationer med dina kunder kan du öka chansen att de förblir lojala och inte letar efter andra alternativ.

Din contentstrategi är en never ending story
Sammanfattningsvis kan vi säga att jobbet med ditt content aldrig tar slut. Det finns alltid något som går att förbättra. Kom ihåg att du ständigt behöver utvärdera och justera ditt innehåll för att säkerställa att det är engagerande och intressant för dina kunder.
Genom att skapa relevant, kvalitativt och lösningsorienterat innehåll kommer du att öka dina kunders engagemang och skapa starka relationer. Och när du visar att du förstår dina kunders behov och tar dem på allvar så ökar du chansen att de förblir lojala och fortsätter att handla hos dig istället för hos dina konkurrenter.

Vill du också få fler kunder som stannar kvar längre? Kontakta oss i så fall. Vi har arbetat med alla typer av marknadsföring i över 20 år. Vi kan hjälpa dig med alla typer av kampanjer både online och offline. Slå oss gärna en signal nu när du har det i tankarna så diskuterar vi hur du skulle kunna få bättre effekt, högre ROI och högre intäkter.