Det bästa från Loyalty Day
Kundlojalitet klättrar allt högre upp på varje marknadschefs prio-lista. Utan nöjda trogna kunder överlever inget företag i dagens tuffa konkurrens. Värdet av detta blev tydligt när årets upplaga av Loyalty Day gick av stapeln sista november. Eventet samlade över 500 industriledare, marknadschefer, CRM-ansvariga och e-handelschefer från alla branscher. Janne, Reaktions VD, var där och blev både inspirerad och imponerad.
Loyalty Day anordnas av Oculus, konsulter inom lojalitet och ANFO, Norska annonsörföreningen. Det blev ett mycket uppskattat event, med flera värdefulla insikter kring framtidens lojalitet. Här är några spaningar som du bör ha med dig i ditt lojalitetsarbete nästa år.
1. Framtidens lojalitetsprogram blir både emotionella och ekonomiska
Ett av de mer intressanta föredragen stod Antavo Loyalty Cloud för. De påvisade en tydlig riktning mot mer sofistikerade och kundcentrerade lojalitetsstrategier, där en tydligare emotionell koppling i lojalitetsprogrammet skapar en starkare relation mellan kund och varumärke. De levererade flera insikter om hur framtida lojalitetsprogram kommer att bli mer emotionella, personanpassade och integrera fler samarbeten.
- Strategisk användning av kunddata skapar oanade värden för varumärken
Genom att djupdyka i kunddata och förstå specifika kundbehov och -preferenser, kan företag skapa skräddarsydda och relevanta lojalitetsprogram. Dessa program går utöver traditionella bonus- och rabattsystem och fokuserar istället på att skapa genuina, emotionella band till varumärket. En sådan strategi leder inte bara till ökad kundnöjdhet och lojalitet utan också till att varumärket kan positionera sig som en viktig del av kundens livsstil och värderingar. Detta är särskilt viktigt i en tid där konsumenter söker mer än bara produkter; de söker relationer och varumärken som speglar deras egen identitet och viktigaste värderingar.
- Smarta samarbeten skapar konkurrenskraft
Antavo Group belyste också betydelsen av samarbeten mellan olika lojalitetsprogram, vilket kan skapa synergier och förstärka värdeerbjudandet till kunderna. Varumärken och tjänster kombinerar sina styrkor för att erbjuda mer omfattande och lockande förmåner. Ett exempel på detta är samarbetet mellan Strawberry och Norwegian.
- Premium får ökat fokus
En annan viktig trend som Antavo Group lyfte fram var konceptet med premium-lojalitetsprogram. Allt fler kunder är villiga att betala för exklusiva förmåner som går utöver standardbonusar och rabatter. Denna rörelse speglar en ökad vilja hos konsumenter att investera i märken som erbjuder unika och värdefulla upplevelser.
2. Utan kundnöjdhet – ingen långsiktig lojalitet
Kärnan i lojalitet handlar om nöjda kunder. Alla företagsledare vet detta, men nu kommer en tid då man måste agera med konkreta åtgärder.
- Skapa en emotionell koppling mellan varumärke och kund
Det handlar om att förstå och tillgodose kundens djupare behov och önskemål, vilket går långt utöver den traditionella pris- och produktfokuseringen. Företag som lyckas skapa denna koppling genom att arbeta med detaljerade drivkraftsanalyser, uppnår ofta en starkare och mer varaktig kundlojalitet. Antavo Group underströk detta, att framtidens lojalitetsprogram kommer att fokusera mer på kundens individuella behov och preferenser, vilket leder till mer personligt anpassade och därmed effektiva lojalitetsstrategier.
- Företag måste sjösätta en strategi för kundnöjdhet
CRM- och marknadsavdelningar måste ta konkreta steg för att förbättra och synliggöra de värden som är viktigast för kunderna. Dels måste man införa optimering och systematisering av kundnöjdhetsarbetet, men lika viktigt är att förankra det internt – så att hela företaget är med och driver en kulturell omställning. Detta är inget nytt, bara än mer viktigt idag.
3. Hållbart lojalitetsarbete och AI skapar HELT nya förutsättningar
AI är ett omdiskuterat ämne, inte minst inom framtidens marknadsföring. Det är också intressant att se vilken betydelse det har för att driva effektivitet och innovation inom lojalitetsprogram. Trumf visade hur kunddata kan användas för att inte bara förstå konsumtionsmönster utan också för att främja hållbarhet och positiva förändringar i konsumtionsvanor.
OBS! Vill du fokusera på detta nästa år? Kicka igång arbetet med vårt event i januari
Vi kommer att prata mer om hållbar CRM i ett spännande frukostseminarium i början av 2024 – för endast exklusivt inbjudna. Det här får du inte missa om AI och Hållbarhet är prio för dig. Ring mig på 070-831 31 39 eller mejla till jan.ringso@reaktion.se för att säkra en plats.
4. Affärsdriven data blir central
Att sträva efter lönsam lojalitet är fortfarande vitalt, och det fanns flera inspirerande exempel på detta.
- Vipps driver innovativ lojalitet
Vipps, Norges ekvivalent till Swish, belyser innovationens kraft genom att utveckla en integrerad plattform för medlemskapshantering. Detta pilotprojekt speglar en ny era av lojalitetsprogram där teknik och användarvänlighet sammanflätas för att skapa en sömlös och engagerande kundupplevelse.
- Bonus fortsätter att vara ett bra incitament
Intressant nog visar det sig att bonusar som incitament ofta värderas högre av kunder än traditionella rabatter och erbjudanden. Detta betonar behovet av att skapa mer innovativa och värdeskapande lojalitetsstrategier.
- Återförsäljare lyfter affärer – och varumärken
Det råder en framväxande trend där återförsäljare använder sin kunddata för att stärka varumärkessamarbeten. Amazon leder denna utveckling och visar hur värdefull och inflytelserik denna strategi kan bli i framtiden.
- Cohortanalyser skapar växtkraft
Vinoteket.se är ett lysande exempel på hur effektiv användning av cohortanalyser kan ge djupare insikter i kundbeteenden och återköpsmönster. Detta är en viktig teknik för att rikta och anpassa marknadsföringsinsatserna mer exakt.
- Direktkanaler ökar
Ett skiftande landskap framträder med en markant ökning av direktkanaler såsom e-post och SMS. Denna trend pekar på en växande preferens för personlig och direkt kommunikation, vilket understryker vikten av att förstå och utnyttja kunddata på ett effektivt sätt.
Sammanfattat – emotionell lojalitet är framtiden!
Loyalty Day gav en värdefull inblick i lojalitetsbranschens dynamik och de möjligheter som finns för företag att skapa djupare, mer meningsfulla kundrelationer. Ska man bara ta med sig en spaning så satsar framtidens lojalitetsprogram på att skapa en emotionell koppling och förståelse för kundens unika behov. Man förstår mer än värdet av att belöna kunder, man förmår att skapa en djupare mening och koppling till sina konsumenter. Då bygger man som de verkliga och långsiktiga värdena för sitt varumärke.
Är du redo att ta ditt företag på en ny resa mot ett framtidens lojalitetsarbete – hör av dig!
Jan Ringsö, 070-831 31 39