Är kundklubben död?

Är kundklubben död?

Att starta en kundklubb har länge varit en strategi för att skapa lojalitet och engagemang hos kunder. Men med dagens ökade konkurrens och förändrade kundförväntningar väcks frågan: är kundklubbar döda eller fortfarande en effektiv strategi?

Låt oss analysera vad som pratar för respektive mot att ha en kundklubb som en framgångsrik marknadsföringsstrategi och har du några frågor om kundklubb eller marknadföring, tveka inte, ring eller maila mig på jan.ringso@reaktion.se /
070-831 31 39.

Kunderna förväntar sig mer än bara rabatter
Traditionella kundklubbar kan kännas mindre relevanta för dagens kunder tack vare ökad konkurrens och nya sociala kanaler. En annan sak är det här med rabatter. För att få det ska bli intressant med att gå med i en kundklubb så förväntar man sig mer än bara rabatter. Om din kundklubb enbart fokuserar på rabatter så blir det svårt att skapa en unik och attraktiv upplevelse för dina kunder.


5 saker som talar emot kundklubbar

  1. För många kundklubbar: Det är många företag som hoppat på kundklubbsvågen, vilket ha gjort att det helt enkelt finns för många kundklubbar på marknaden. Detta gör det svårt att sticka ut och erbjuda unika fördelar som lockar kunderna.
  2. Förändrade köpbeteenden: Hur vi köper har förändrats tack vare e-handel och digitala plattformar. Många av oss vill kunna köpa snabbt och enkelt istället för att bli medlem i kundklubbar. En annan sak är att många är mer intresserade av att jämföra priser och köpa från olika företag istället för att vara bunden till en kundklubb.
  3. Dålig personifiering: Många kundklubbar strävar efter att skapa personliga erbjudande och förmåner men misslyckas i många fall med att leverera. Detta kan bero på många saker. Till exempel kan företaget ha svårt att samla in tillräckligt med relevant kunddata för att kunna skapa verkligt personliga erbjudanden.
  4. Ökat fokus på upplevelse: Många företag satsar idag på att ge kunderna en övergripande positiv köpupplevelse som konkurrensmedel snarare än att enbart erbjuda rabatter och förmåner genom en kundklubb.

Nya marknadsföringsmetoder: Tack vare digital marknadsföring och sociala medier kan företag nå ut till och engagera kunder på nya sätt. Företag kan använda riktad annonsering, samarbeta med influencers och andra strategier för att nå sin målgrupp utan att behöva förlita sig på en traditionell kundklubb.

Det finns fortfarande möjligheter och fördelar med kundklubbar
Som vi såg ovan så finns det vissa utmaningar för kundklubbar. Men att skapa en kundklubb (eller utveckla en befintlig) kan fortfarande vara en smart strategi för att skapa och behålla lojaliteten hos dina kunder. Du kan till exempel skapa exklusiva förmåner och belöningar och på så vis stärka relationen till dina kunder och öka deras livstidsvärde. Dessutom ger en kundklubb dig möjligheten att samla in värdefull kunddata som du kan använda för att skapa en unik kundupplevelse som går utöver bara transaktioner.

5 saker som talar för kundklubbar

  1. Ökad kundlojalitet: Med en kundklubb kan du skapa en plattform där du kan belöna och engagera dina kunder. Men att enbart erbjuda rabatter är antagligen en dålig strategi. Du bör istället fundera på andra incitament, vilket vi återkommer till nedan.
  2. Förbättrad kundkännedom: När du har en kundklubb får du tillgång till värdefull information om dina kunder. Du kan samla in data om deras köpbeteenden, intressen och vilka produkter de gillar bäst. Sedan kan du använda informationen för att skräddarsy erbjudanden och skapa ännu bättre kampanjer.
  3. Ökad försäljning: Du kan få dina medlemmar att köpa mer och oftare genom att bjuda på exklusiva specialerbjudanden. Dessutom kan du använda kundklubben för att lansera nya produkter och tjänster till dina befintliga kunder, vilket kan leda till ökad försäljning och intäkter för ditt företag.
  4. Starkare relationer till dina kunder: Personlig kommunikation, specialerbjudanden och en plattform för feedback och interaktion kan skapa en känsla av gemenskap och engagemang, vilket i slutändan kan öka dina kunders livstidsvärde.
  5. Konkurrensfördel: Genom att erbjuda unika förmåner och skapa en positiv kundupplevelse kan du differentiera dig från konkurrenterna. Det blir svårare för dina konk


Hur du skapar en verkligt unik kundklubb
Ett av problemen med kundklubbar som vi diskuterat ovan är att allt bara handlar om rabatter och erbjudanden. Bara transaktioner alltså. Men för att göra din kundklubb mer attraktiv och annorlunda behöver du fundera på förmåner som går utöver rabatter. På så vis kan du skapa en verkligt unik kundklubb.

Du skulle till exempel kunna ge medlemmarna tillgång till unika eller begränsade produkter eller tjänster som inte är tillgängliga för de som inte är medlemmar. Du kan också bjuda in medlemmarna på exklusiva evenemang, produktlanseringar eller förhandsvisningar för att skapa en känsla av att vara med om något unikt.

Eller varför inte ge medlemmarna mer personlig service och tillgång till ett exklusivt serviceteam? En annan sak du skulle kunna göra är att skapa ett poängsystem där medlemmarna kan tjäna poäng på sina köp och interaktioner.

Poängen kan medlemmarna senare använda till att låsa upp förmåner, uppgraderingar eller unika belöningar. Och till sist något som nästan alla gillar: Erbjud medlemmarna något de kan vinna eller förtjäna såsom resor, VIP-besök eller möten med kändisar inom branschen.

Vill du också få din kundklubb ännu mer framgångsrik? Kontakta oss i så fall. Vi har arbetat med alla typer av marknadsföring i över 20 år. Vi kan hjälpa dig med alla typer av kampanjer både online och offline. Slå oss gärna en signal nu när du har det i tankarna så diskuterar vi hur du skulle kunna få bättre effekt, högre ROI och högre intäkter.

Har du några frågor så ring eller maila jan.ringso@reaktion.se / 070-831 31 39