3 största CRM-trenderna för 2020
Många letar efter att knäcka koden för hur man kan skapa den bästa upplevelsen för kunden. Och den ultimata kundupplevelsen (CX) är fortfarande kung 2020. För att lyckas måste du tänka annorlunda, lägga örat mot rälsen och använda dig av modern CRM – inte göra som du alltid gjort. Här är tre topptrender för CRM 2020:
1. Kundernas självservice ökar.
Istället för att prata med en säljare vid första kontakten vill fler och fler B2B-kunder hellre självutbilda sig och göra sin egen research om produkten eller tjänsten. De mest framåtlutande företagen investerar därför mer i att utveckla sin teknik och sitt innehåll kring självbetjäning och processerna kring detta. Intelligentare spårning av marknadsresultat, smidigare handelslösningar, ännu mer avancerade chatbots och mycket mer.
2. AI och automatisering 3.0.
För att ytterligare förbättra sälj- och kampanjresultaten blir AI-driven CRM allt vanligare. För att få bättre ROI prioriterar företag intelligentare robotprocessautomation (RPA) genom skarpare insikter, optimerade kampanjupplevelser och träffsäker prissättning till just rätt målgrupp.
3. Hyperpersonalisering på riktigt.
De flesta företag är idag medvetna om kraften av att använda sig av traditionell personalisering. Men för att kunna engagera sina kunder på en djupare nivå behöver företagen börja skapa och leverera hyperpersonaliserade marknadsföringskampanjer. Morgondagens kunder förväntar sig engagemang anpassat efter just deras historia, preferenser, sammanhang samt relation till produkten eller tjänsten. Den data du behöver för att lyckas kommer att behöva innehålla bredare demografisk information, beteendemönster, tydligare och mer personifierade köpindikatorer samt social data kombinerat med aktuella nyheter och händelser från kundens omvärld.