Den digitala kundresan

Den digitala kundresan är lika viktig – om inte viktigare – som den analoga. Särskilt idag när många köpbeslut tas framför datorn eller med mobilen i handen. Därför behöver ni finnas och kommunicera med kunden, inte bara i er e-handel eller på hemsidan, utan också via sociala medier, mejl, sms, portaler, på recensionsajter, bloggar och på YouTube. Syns ni inte där lämnar ni fältet öppet för konkurrenter och okontrollerat tyckande.

För att öka din kundlojalitet kan du använda många olika kanaler för att påverka både upplevelse och beslutprocess. Men vilka ska du lägga fokus på och är alla lika viktigast att prioritera? Även här spelar kommunikation in och influerar kundens beteende – och du behöver ligga steget före för att kunna styra upplevelsen på vägen mot kundlojalitet.

Analog kundresa vs digital

För att få kunden att stanna kvar längre – och återkomma till ditt varumärke kan ni optimera era touchpoints med antingen analog direktreklam eller digitala åtgärder. Genom fördjupad förståelse för hur målgruppen rör sig genom resan beroende på bransch, produkt eller tjänst kan du ta reda på om den analoga kundresan kompletterar den digitala, eller om det är tvärtom. Genom olika kanaler kan du sedan styra hur de uppfattar era budskap. Som marknadschef eller vd hjälper kartläggningen av den digitala kundresan dig att lägga upp din kommunikationsstrategi och prioritera rätt längs resan mot ökad kundlojalitet.

Reaktions digitala utbud

På Reaktion hjälper vi dig med så kallad Growth marketing – det vill säga att optimera både digitala och analoga åtgärder i er kundresa för att leda till tillväxt. Med Marketing Automation automatiserar vi processer och använder också sökordsoptimering för att skapa relevant innehåll (content) via till exempel artiklar, eDR och rörligt material som inspirerar er målgrupp.

Vill du veta mer?

Läs mer om den viktiga kundresan här.